متن # عنوان دسته گروه دریافت متن
متن # عنوان دسته گروه دریافت متن
آئین‌نامه تخلفات رایانه‌ای دانشگاه Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر آئین‌نامه تخلفات رایانه‌ای دانشگاه تربیت مدرس مقدمه اين آيين‌نامه به منظور تعریف تخلفات رایانه‌ای و مشخص ساختن نحوه برخورد و نيز اتخاذ تدابيري براي پيشگيري از آن، در جلسه مورخ 9/4/1395 شوراي انفورماتيك دانشگاه به تصويب رسيده است و پس از ابلاغ براي كليه دانشكده‌ها و واحدها لازم‌الاجرا خواهد بود. فصل اول – تعاريف ماده 1- برخي از واژه‌ها و عبارات مورد استفاده در این آئین‌نامه به شرح زير تعريف مي‌شود: 1-1- دانشگاه: منظور دانشگاه تربیت مدرس است. 1-2- شوراي انفورماتيك: منظور شوراي انفورماتيك دانشگاه تربیت مدرس است. 1-3- مرکز فناوری اطلاعات: منظور مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس است. 1-4- مراجع رسيدگي به تخلفات رايانه‌اي: كميته انضباطي دانشجويان، کمیته انظباطی کارکنان. ماده 2- حوزه تسري آئين‌نامه: 2-1- تمام سيستم‌هاي اطلاعاتي الكترونيكي دانشگاه اعم از رايانه‌ها و تجهيزات جانبي آن، نرم‌افزارها، شبکه اینترنت دانشگاه، تجهیزات سخت‌افزاری شبکه، داده‌‌ها (حتي اگر از نظر فيزيكي خارج از دانشگاه واقع شده باشد). 2-2- هرگونه سيستم‌ اطلاعاتي‌ كه‌ كاربرد آن بر تجهيزات رايانه‌اي يا شبكه دانشگاه تاثير‌گذار بوده اعم از آنكه متعلق به دانشگاه باشد يا نباشد و صرفنظر از محل استقرار آن. 2-3- كليه اعضاي دانشگاه (اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان). فصل دوم – وظايف و مسؤوليتها ماده 3- رعايت كامل اين آيين‌نامه و نيز كليه مصوبات و سياست‌هاي شوراي انفورماتيك دانشگاه متوجه كليه اعضاي دانشگاه خواهد بود. در اين راستا لازم است كليه اعضای دانشگاه متناسب با مقتضيات حوزه فعاليت‌هاي خود تدابير لازم را اتخاذ نمايد. ماده 4- وظايف و مسؤوليت‌هاي متصديان امور رايانه موارد زير برعهده متصديان امور رايانه واحدهای دانشگاهی مي‌باشد: 4-1- برنامه‌ريزي و تلاش مناسب در راستاي اجراي صحيح و كامل اين آيين‌نامه؛ 4-2- گزارش موارد تخلف به مقامات بالاتر و پيگيري لازم؛ 4-3- آموزش استفاده صحیح از امکانات رایانه‌ای برای اعضای واحد مربوطه. ماده 5- وظايف و مسؤوليت‌هاي مديران و مسؤولان مسؤوليت‌هاي زير متوجه مديران و مسؤولان دانشكده‌ها/واحدها خواهد بود: 5-1- اعمال تدابير مناسب براي اجراي كامل اين آيين‌نامه 5-2- پيگيري گزارش تخلفات و اقدام مناسب در قبال متخلفان، از قبيل: 5-2-1- تذكر شفاهی؛ 5-2-2- تذكر كتبي؛ 5-2-3- محروميت از تمام يا برخي امكانات رايانه‌اي؛ 5-2-4- معرفي به مراجع رسيدگي به تخلفات رايانه‌اي به همراه ارسال سوابق مربوط. تبصره 1: لازم است مديريت دانشكده/واحد، مركز رایانه را از اقداماتي كه در اين راستا انجام مي‌دهد مطلع سازد. تبصره 2: لازم است مراجع رسيدگي به تخلفات رايانه‌اي هنگام بررسي، موارد زير را رعايت كنند: الف- مشورت با مركز رایانه، جهت حضور كارشناس فني در جلسات رسيدگي؛ ب- اعمال تنبيهات مؤثر بر متخلفاني كه محكوم مي‌شوند (تذكر، تعليق، ...)؛ ج- در موارد مقتضي ارجاع پرونده به مراجع قضايي. فصل سوم – تخلفات رايانه‌اي ماده 7- موارد زير، تخلف رايانه‌اي تلقي شده و ممنوع مي‌باشد: - دسترسي، شنود و دريافت غيرمجاز: منظور از دسترسي غيرمجاز، دسترسي عمدي و بدون مجوز به داده‌ها يا سيستم‌هاي رايانه‌اي دانشگاه مي‌باشد و منظور از شنود و دريافت غيرمجاز، شنود و يا دريافت عمدي و بدون مجوز داده‌‌هاي در حال انتقال سيستم‌هاي رايانه‌اي دانشگاه مي‌باشد. - استفاده غير مجاز از شناسه کاربری ديگران. - استفاده غيرمجاز از نرم‌افزارهاي Monitoring. - فروش، انتشار یا در دسترس قراردادن غیرمجاز گذر واژه‌ها، كد دستيابي به سامانه‌های رایانه‌ای دانشگاه. - انتشار فیلتر شکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ (بند ج ماده 25 قانون جرائم رایانه‌ای). - انتشار اطلاعات محرمانه دانشگاه یا خصوصی سایر افراد یا مطالب کذب از طریق اینترنت، پست الکترونیکی و سایر ابزارهای تحت شبکه. - انتشار اكاذيب؛ استفاده از سيستم رايانه‌اي دانشگاه براي انتشار يا در دسترس ديگران قرار دادن اكاذيب و نيز نسبت دادن اعمالي به شخص حقيقي يا حقوقي يا مقامات رسمي برخلاف حقيقت، حتي اگر به‌صورت نقل قول باشد. - هک، نفوذ، خرابکاری و اختلال در سامانه‌ها، رایانه‌ها و شبکه دانشگاه به هر نحو. - دسترسی، دستکاری، انتقال، توزیع یا سو استفاده از اطلاعات الکترونیکی دانشگاه به هر نحو. - انتشار و ارسال ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و نظایر آن در شبکه یا رایانه‌های دانشگاه. - توليد يا نشر محتويات مستهجن و مبتذل با استفاده از شبکه اینترنت دانشگاه. - اختلال در سیستم: انجام اعمالي به عمد از قبيل وارد كردن، انتقال دادن، ارسال، پخش، صدمه زدن، پاك كردن، ايجاد وقفه، دستكاري يا تخريب داده‌ها با امواج الكترومغناطيسي، يا قطع ارتباط فيزيكي كه باعث غير قابل استفاده شدن يا مختل كردن سيستم رايانه‌اي ديگران شود مثل: قطع كابل شبكه يك رايانه، خاموش كردن غير مجاز‌ هاب يا سوئيچ، انتشار ويروس در شبکه دانشگاه. - نصب غیرمجاز آنتن یا دکل مخابراتی، نصب غیرمجاز تجهیزات وایرلس بدون اطلاع مرکز فناوری اطلاعات که باعث اختلال و ایجاد محیط آلوده در شبکه وایرلس دانشگاه گردد. - تخريب و ايجاد اختلال در داده‌ها مانند پاك كردن، صدمه زدن، دستكاري، غير قابل استفاده كردن و يا به هر نحو تخريب يا مختل كردن داده‌هاي ديگري از سيستم رايانه‌اي يا از حامل‌هاي داده - راه‌اندازی غیرمجاز شبکه محلی بدون اطلاع مرکز فناوری اطلاعات با استفاده از امکانات شبکه دانشگاه برای تصاحب يا تحصيل مال يا منفعت يا خدمات مالي يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري. - سوء استفاده از سيستم رايانه‌اي دانشگاه براي تصاحب يا تحصيل مال يا منفعت يا خدمات مالي يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري با انجام اعمالي نظير وارد كردن، تغيير، محو، ايجاد، توقف داده‌ها يا مداخله در عملكرد سيستم و نظاير آن. فصل چهارم– وظایف مرکز فناوری اطلاعات ماده 8- مركز رایانه موظف است بر محتواي داده‌ها، اطلاعات يا خدماتي كه ارائه مي‌دهد، مطابق قوانين و مقررات دانشگاه، نظارت نموده و وقوع تخلفات ذکر شده را حتي‌الامكان متوقف سازد. ماده 9- مرکز فناوری اطلاعات موظف است به محض اطلاع از وجود محتويات و خدمات ممنوعه در هر يك از سيستم‌هاي تحت تملك يا كنترل دانشگاه مراجع ذيصلاح را مطلع نموده و اقدامات لازم را در جهت توقف و در صورت امكان حفاظت از مدارك تخلف به عمل آورد. این آئین‌نامه در 9 بند و 2 تبصره تهیه و لازم‌الاجرا ست.
حساب كاربری Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد  نحوه دریافت شناسه کاربری: اعضای هیات علمی: - ارسال معرفی‌نامه از سوی ریاست دانشکده (از طریق اتوماسیون اداری، خطاب به رئیس مرکز فناوری اطلاعات) کارمندان قراردادی، پیمانی و رسمی: - ارسال معرفی‌نامه از بالاترین مقام مسئول واحد (از طریق اتوماسیون اداری، خطاب به رئیس مرکز فناوری اطلاعات) دانشجویان جدیدالورود: - دریافت از طریق سایت دانشگاه (بدون نیاز به مراجعه حضوری) www.modares.ac.ir/accregister قوانين و مقررات:  اعضای هیات علمی و کارمندان جدید دانشگاه پس از ارسال معرفی‌نامه، لازم است برای دریافت حساب کاربری و رمز عبور به مرکز فناوری اطلاعات مراجعه نمایند. د در سیستم "دریافت شناسه کاربری" برای هر دانشجو عملیات ثبت‌نام فقط یک‌بار انجام می‌گردد.  دانشجویان خارجی در هنگام ثبت‌نام به جای شماره شناسنامه، شماره گذرنامه را وارد نمایند.  حساب کاربری دانشجویان فارغ‌التحصیل پس از دفاع از پایان نامه/ رساله جهت ارتباط با شبکه اینترنت دانشگاه قطع می‌شود و تنها درصورت درخواست دانشجو، Mail box آن‌ها حفظ می‌ماند.  پس از تخصیص شناسه کاربری به فرد، شناسه غیرقابل تغییر است..  شناسه کاربری جهت استفاده از تمام سرویس‌های مرکز، از جمله اینترنت، Email ، wireless و دیگر خدمات مرکز می‌باشد.  حساب‌هاي کاربري اعضای هیأت علمی و کارمندان تا هنگامي كه در استخدام دانشگاه هستند، معتبر است.  درخواست حفظ حساب کاربري دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتری در زمان تسویه حساب با مرکز فناوری اطلاعات انجام خواهد شد.  حسابهاي كاربري ايجاد شده براي سمينارها، همايشها، كنفرانسها، كارگاهها، و كارمندان موقت دانشگاه، اساتيد مدعو و .... حساب‌هاي كاربري موقت بشمار مي‌آيند و پس از پایان زمان مقرر مسدود خواهد شد.  حساب كاربري افرادي كه بطور موقت با دانشگاه قرارداد دارند با ارائه نامه مبني بر تمديد قرارداد از واحد مربوطه، به مدت مشخص شده توسط واحد مربوطه قابل تمديد خواهد بود.  سيستم به طور خودكار در پايان مدت اعتبار حساب كاربري، Mail box را حذف مي‌كند. كاربر موظف است قبل از پايان مدت اعتبار حساب كاربري، نامه‌هاي موجود در حساب كاربري خود را از روي سيستم بردارد، در غير اينصورت پس از حذف حساب كاربري، مركز رایانه مسئوليتي در قبال بازگرداندن نامه‌هاي پاك شده نخواهد داشت.  حساب‌هاي کاربري که به مدت 6 ماه ورود به سيستم نداشته باشند، مسدود خواهد شد.  مسئوليت نگهداري کلمه عبور به عهده کاربر است.  از قرار دادن حساب كاربري خود در اختيار ديگران جداً خودداری فرمائید.  به طور کلی هر کاربر پس از دریافت شناسه کاربری، از سرویس email دانشگاه نیز برخوردار می‌گردد، بدین ترتیب که آدرس پست الکترونیکی هر کاربر به صورت زیر تعریف می گردد: username@modares.ac.ir و با همان رمزی که برای شناسه کاربری تعریف شده بود، می‌تواند به پست الکترونیکی خود دسترسی داشته باشد.  میزان اعتبار کاربران در سیستم شبکه دانشگاه به منظور افزایش سرعت دسترسی کاربران محترم به شبکه اینترنت و همچنین استفاده عادلانه کاربران از شبکه، دسترسی کاربران به اینترنت با محدودیت ماهانه انجام خواهد شد. میزان اعتبار کاربران بر اساس گروه کاربری آنها و در جدول زیر نشان داده است. جدول 1: میزان اعتبار گروه‌های مختلف کاربری گروه کاربر زير گروه ميزان اعتبار کاربر در هر هفته (برحسب واحد) اساتید نامحدود کارمندان 2000 دانشجویان کارشناسی ارشد 3000 دانشجویان دکتری - 4000 برای استفاده مطلوبتر از اعتبار خود به نکات زیر توجه نمایند: - در صورتی که قصد دارید نرم‌افزاری با حجم بالا را از اینترنت Download نمایید، ابتدا در سایتftp.modares.ac.ir آن را جستجو نمایید. در صورتی که فایل مورد نظر شما وجود نداشت با با شماره پاسخگویی مرکز 4000 تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح نمایید تا این مرکز فایل را برای شما Download و در اختیار شما قرار دهد. - بررسی میزان اعتبار کاربران کاربران عزیز می‌توانند میزان اعتبار باقی مانده در هر لحظه از زمان را از طریق آدرس https://acc.modares.ac.ir:9443 مشاهده نمایند. پس از وارد نمودن آدرس مربوطه در صفحه مرورگر خود صفحه دریافت نام و کلمه عبور نمایش داده می‌شود. در این صفحه باید نام و کلمه عبور خود را که در دسترسی به شبکه از آن استفاده می‌کنید را وارد نمایید.
پست الكترونيكی Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان قوانین و شرایط استفاده از ایمیل دانشگاه تربیت مدرس: ش سرویس پست الکترونیکی دانشگاه توسط مرکز فناوری اطلاعات و از طریق شبکه دانشگاه به کاربران دانشگاهی ارائه می‌شود.  براي ورود به حساب كاربري خود به آدرس https://owa.modares.ac.ir مراجعه فرمائيد و پس از اولين ورود كلمه عبور خود را تغيير دهيد. در صورت بروز مشكل براي حساب كاربري خود با شماره داخلی 4000 در مركز رایانه تماس گرفته و يا با آدرس helpdesk@modares.ac.ir مكاتبه نمائيد.  ظرفیت Mail box برای کلیه کاربران 2GB می‌باشد. لذا لازم است وضعیت میزان حافظه استفاده شده و حجم صندوق‌های کاربران مدیریت شود. در صورتيکه حجم MailBox پر شده باشد، امکان دریافت ایمیل نخواهد داشت.  ایمیل دانشگاه برای استفاده در جهت مقاصد و اهداف دانشگاه صادر گشته و از آن نمی‌توان استفاده‌های تجاری غیرمرتبط با دانشگاه داشت.  ارسال هرزنامه (spam) از ایمیل دانشگاه شدیدا ممنوع می‌باشد و درصورت مشاهده گزارش spam، ایمیل مربوطه مسدود می‌شود و به فرد مذکور تذکر کتبی داده خواهد شد.  تعداد ارسال ایمیل دارای محدودیت (quota) می‌باشد. چنانچه احتیاج به ارسال ایمیل انبوه باشد، می‌باید مجوز فوق از معاونت پژوهشی دريافت گردد.  مركز فناوری اطلاعات در مورد بازيابي هرگونه اطلاعات كه به علت بي توجهي يا اهمال كاربر از دست رفته باشد، مسئوليتي ندارد.  تخطی از این موارد می‌تواند باعث مسدود شدن دائم یا موقت ایمیل گردد: - اتمام مدت اعتبار حساب كاربري. - ارسال هرزنامه و نامه‌هاي گروهي (spam و bulkmail). - استفاده از حساب‌هاي کاربري براي تبليغات. - استفاده از حساب‌هاي کاربري به منظور صدمه زدن به سرويسهاي دانشگاه و يا مزاحمت براي کاربران ديگر. - عدم رعايت موارد امنيتي مانند استفاده از کلمه عبور ساده که موجب خسارت به سيستم پست الکترونيک دانشگاه و کاربران شود. - عدم رعايت قوانين عمومی
قوانین و شرایط استفاده از خدمات مرکز داده دانشگاه Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد کلیه کاربران سرویسهای مرکز داده دانشگاه، موظف به رعایت کامل شرایط ذیل می‌باشند. در صورت تخطی از هر یک از شرایط درج شده در ذیل، مرکز داده دانشگاه حق تعلیق سرویس یا اجتناب از ارائه سرویس بدون هیچ اخطار قبلی را برای خود محفوظ می دارد. فعالیت‌های غیرمجاز که شامل قطع ارائه خدمات مرکز داده خواهد شد:  نصب و یا استفاده از برنامه‌ای که موجب اختلال در عملکرد سرور گردد.  وجود کدهای مخرب مانند انواع ویروسها که موجب نفوذ به سرور میگردند. حد اکثر میزان اختصاص فضای ذخیره‌سازی 100GB می باشد.
آئین‌نامه سازماندهی و تشکیلات Organization
دستورالعمل ارسال پیشنویس Organization
دستورالعمل کارتابل نامه Organization
دستورالعمل کارتابل پیشنویس Organization
دستورالعمل اضافه کردن سازمانهای مرتبط Organization
دستورالعمل ثبت نامه دریافتی (دبیرخانه ها) Organization
دستورالعمل ثبت نامه ارسالی (دبیرخانه ها) Organization
دستور العمل تنظيمات اتوماسيون اداري ديدگاه Organization
طرح جامع آموزش کارکنان1 Organization
طرح جامع آموزش کارکنان2 Organization
قوانین جرائم رایانه‌ای Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان
دستورالعمل نماینده پورتال در دانشگاه تربیت مدرس Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر
دستورالعمل ایجاد یا اصلاح بخش یا فرایند در پورتال دانشگاه تربیت مدرس Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر
شیوه‌نامه واگذاری وبگاه در دانشگاه تربیت مدرس Its
شیوه‌نامه تهیه انواع محتوا برای قرار گرفتن در پورتال دانشگاه تربیت مدرس Its استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر
دستورالعمل صفحات رسمی اعضای هیات علمی Its استاد
دستورالعمل اجرایی نحوه بارگذاری اخبار در پورتال دانشگاه Its استاد/سایر
آئین‌نامه داخلی شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه Mmse استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر آئین‌نامه داخلی شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه
آئین‌نامه شورای نظارت و ارزیابی دانشکده‌ها Mmse استاد/دانشجو دکتری/دانشجو ارشد/دانش‌آموختگان/سایر آئین‌نامه شورای نظارت و ارزیابی دانشکده‌ها
شرح وظایف مدیران گروه‌های آموزشی Mmse استاد شرح وظایف مدیران گروه‌های آموزشی