جلسه دفاع از پایان‌نامه: حمید رضایی، گروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

خلاصه خبر: تاثیر قیمت‌گذاری محدوده زوج‌وفرد بر انتخاب وسیله (نمونه موردی: تهران)

  • عنوان: تاثیر قیمت‌گذاری محدوده زوج‌وفرد بر انتخاب وسیله (نمونه موردی: تهران)
  • ارائه‌کننده: حمید رضایی
  • استاد راهنما: آقای دکتر امیررضا ممدوحی
  • استاد ناظر داخلی: آقای دکتر محمود صفارزاده
  • استاد ناظر خارجی: آقای دکتر سیدمحمود مصباح (دانشگاه امیر کبیر)
  • مکان: اتاق 6/02
  • تاریخ: 1398/06/25
  • ساعت: 16:00

چکیده:با رشد شهرها و افزایش تعداد خودروها، معضل ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه تبدیل‌شده است. در این صورت تنها افزایش ظرفیت و تأمین عرضه مناسب و بیشتر نمی‌تواند بهترین گزینه تلقی شود. در مواردی افزایش عرضه منجر به افزایش تقاضا می‌شود. یافتن پاسخ مناسب برای این سؤال «که چگونه می‌توان بدون صرف هزینه‌های گزاف مالی و زمانی، وضعیت ترافیک شهری را بهبود بخشید؟» برای برنامه ریزان حمل‌ونقل حائز اهمیت است. تهران شهری است که با معضل تراکم ترافیک و آلودگی هوای ناشی از خودروها روبرو است. با توجه به قیمت گزاف ارتقا وضعیت عرضه در هسته مرکزی شهر در کنار ارزش تاریخی معابر و ساختمان‌های موجود در این منطقه عملاً امکان تعریض معابر یا استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل انبوه بر وجود ندارد. همچنین با توجه به‌قرار داشتن مراکز آموزشی، تجاری، اداری، تفریحی و درمانی بیشترین تقاضای سفر روزانه در رابطه با منطقه مرکزی شهر تهران وجود دارد. ازاین‌رو، دو طرح مدیریتی طرح ترافیک و طرح تردد نوبتی (زوج یا فرد) در هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود. در پژوهش حاضر، انتخاب وسیله افراد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد شهر تهران، با عوارض متغیر نسبت به‌وقت روز بررسی‌شده است. برای این منظور از داده‌های رجحان بیان‌شده و رجحان آشکار استفاده‌شده است (عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی با خودرو شخصی در سه سناریو قیمتی ارائه‌شده است)، همچنین به‌منظور بررسی ناهمگنی در رفتار مسافران محدوده، از مدل لوجیت ترکیبی و کلاس پنهان استفاده‌شده است.
کلمات کلیدی:قیمت‌گذاری تراکم، انتخاب وسیله، ناهمگنی، مدل کلاس پنهان، مدل لوجیت ترکیبی


24 شهریور 1398 / تعداد نمایش : 1276