معرفی


 

bullet تاریخچه

دانشكده مهندسی مواد و معدن دانشگاه تربیت مدرس در سال 1362 به عنوان یك دانشكده مستقل فعالیت‌های علمی خود را با 7 گروه‌ آموزشی مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مواد، مهندسی مكانیك و مهندسی معدن آغاز كرد.
در سال 1369 با پذیرش 13 دانشجو در مقطع دكترای تخصصی امر آموزش را توسعه داد. هم اكنون دانشكده مهندسی مواد و معدن دارای 1206 دانشجوی كارشناسی‌ارشد و 496 دانشجوی دكتری می‌باشد. تعداد دانش‌آموختگان دانشكده تا شهریور ماه 89 در مقطع كارشناسی‌ارشد 3137 نفر و در مقطع دكتری 347 نفر است.
تعداد اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی دانشكده در حال حاضر 140نفر است كه 36 نفر دارای مرتبه استادی، 54 نفر با مرتبه دانشیاری، 49 نفر با مرتبه استادیاری و 1 نفر با مرتبه مربی می‌باشند.
در آذرماه و بهمن ماه سال 88 با درخواست بخش‌های مهندسی برق، مهندسی عمران و مهندسی شیمی و تصویب هیأت امنای دانشگاه بخش‌های مذکور به دانشکده‌های مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی عمران و محیط زیست و دانشکده مهندسی شیمی تبدیل شدند.
برای ایجاد زمینه مناسب جهت انجام امور آموزشی، پژوهشی و توسعه تكنولوژی بیش از 120 آزمایشگاه در دانشكده فعال است. تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی و با كیفیت توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشكده در هر سال بیش از 290 عنوان و مقالات ارائه شده در كنفرانس‌های داخلی و خارجی به بیش از 590 مقاله می‌رسد. تعداد اختراعات ثبت شده دانشكده تا كنون 74مورد می‌باشد.
دانشكده مهندسی مواد و معدن از سال 1375 اقدام به انتشار مجله فنی و مهندسی مدرس نموده كه در سال 80 موفق به كسب اعتبار علمی – پژوهشی شده است و به صورت فصلنامه منتشر می‌شود. همچنین از مهر ماه 87 نیز اقدام به انتشار خبرنامه داخلی دانشكده مهندسی مواد و معدن نموده است كه به صورت ماهنامه منتشر می‌شود.
دانشكده در خصوص ارتباط با صنعت با صنایع بزرگ كشور همكاری‌های نزدیكی دارد. حجم قراردادهای دانشكده در دو سال گذشته به طور متوسط به بیش از 5/4 میلیارد تومان می‌رسد.
دانشكده از بهمن ماه سال 85 اقدام به تشكیل شورای فرهنگی و اجتماعی جهت پرداختن جدی به امور فرهنگی نموده است و در این راستا اقدام به برگزاری جلسات ماهیانه سخنرانی در موضوعات متنوع، ترتیب دادن گشت‌های جمعی، امکان برگزاری ضیافت از طرف اساتید راهنما برای دانشجویان، برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف و انتشار خبرنامه دانشكده نموده است.
در خصوص همكاری‌های بین‌المللی نیز می‌توان به همكاری مشترك دانشكده با دانشگاه خارجی و تبادل و پذیرش دانشجو اشاره نمود. از فعالیت‌های مهم دانشكده در سال‌های اخیر پرداختن به مباحث نوین مدیریتی در اداره دانشكده است. دانشكده مهندسی مواد و معدن دانشگاه تربیت مدرس این افتخار را دارد كه به عنوان اولین نهاد آموزشی كشور با طراحی و پیاده‌سازی مدل سرآمدی و حضور در جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی و كسب گواهینامه تعهد به تعالی در سال 1386 خود را به عنوان یكی از دانشكده‌های الگو در زمینه مدیریت مطرح كند.
اداره پژوهش دانشکده زير نظر معاون پژوهشي دانشكده فعالیت دارد و كارشناسان اين واحد در انجام امور پايان‌نامه، رساله، پشتيباني امور مالي ، امور شركت در كنفرانس‌هاي داخل و خارج اعضاي هيأت علمي و دانشجويان، طرح‌هاي تحقيقاتي پژوهشي و كاربردي، دفتر ارتباط با صنعت، كتابخانه و مركز كامپيوتر  فعاليت دارند.
دانشکده مهندسی مواد و معدن از سال 62 تا سال 65 سه اتاق از طبقه دوم دانشکده پزشکی شماره 2 کنونی را در اختیار داشت از سال 65 تا سال 69 به تدریج کل طبقه را در اختیار گرفت و مساحت آن به 780 متر مربع رسید. سپس در سال 73 با انتقال به دانشکده علوم انسانی دو طبقه از دانشکده علوم انسانی با مساحت 2000 متر مربع به دانشکده مهندسی مواد و معدن اختصاص یافت و در سال 75 ساختمان دانشکده هنر کنونی به دانشکده مهندسی مواد و معدن اختصاص یافت و بخش‌هایی از دانشکده در آنجا مستقر شد و مجموعاً مساحت دانشکده به 2400 متر مربع رسید. پس از اتمام کار ساخت بلوک 3 دانشکده در سال 81 در محل فعلی متمرکز شد. در حال حاضر دانشکده مهندسی مواد و معدن مجموعاً 25000 متر مربع فضاهای زیر را در 6 بلوک به خود اختصاص داده است.

  • اتاق اساتید: 1823 متر مربع
  • کلاس ها: 650 متر مربع
  • کتابخانه و قرائت خانه: 400 متر مربع
  • سالن اجتماعات مجموعاً: 209 متر مربع
  • واحدهای اداری: 665 متر مربع
  • آزمایشگاهها: 15656 متر مربع
  • مرکز کامپیوتر: 320 متر مربع
  • فضاهای عمومی: 3527 متر مربع

فعالیت‌های امور اداری شامل: گزارش انجام کار جهت پرداخت حقوق و مزایا و پاداش به مراجع ذیربط دانشگاه، ارزشیابی عملکرد کارمندان، تایید مرخصی، ماموریت و ...
فعالیت‌های امور مالی شامل: برآورد بودجه جاری و درآمدی، انجام هزینه های دانشکده در قالب ردیفهای بودجه مصوب جهت تامین مواد و لوازم مصرفی و سرمایه ای عمومی و آزمایشگاهی، تجهیز آزمایشگاههای گروههای آموزشی و عمومی به وسایل و تجهیزات مورد نیاز گروهها، و تجهیز و نگهداری و ارتقا مرکز کامپیوتر دانشکده
فعالیت‌های امور پشتیبانی، تدارکاتی و خدماتی شامل: تعمیر و نگهداری و ارتقا کامپیوترها، تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها و تاسیسات، سرویس نقلیه جهت انجام امور اداری، سفارش و تامین نیازهای عمومی و تخصصی گروه‌های آموزشی، آزمایشگاه حیوانات و واحدهای ستادی، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت نیروهای خدماتی شرکتی در انجام امور نظافتی و غیره
فعالیت‌های امور دبیرخانه شامل: ثبت و بایگانی کلیه مکاتبات وارده و صادره
مشارکت در جلسات و شوراهای رسمی و غیر رسمی ذیربط از قبیل شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده، هیئت رئیسه دانشکده، شورای نظارت و سنجش دانشکده، شورای اداری و مالی دانشگاه و ...

روسای دانشكده از ابتدای تأسیس تاكنون به شرح ذیل می‌باشند:

دکتر امیر عبداله زاده

دکتر امیر عبداله زاده

دکتر جعفر توفیقی

دکتر جعفر توفیقی

دکتر امیر عبدالله

دکتر امیر عبدالله

دکتر حسین سیفی

دکتر حسین سیفی

دکتر محمد اقدسی

دکتر محمد اقدسی

دکتر قاسم حیدری نژاد

دکتر قاسم حیدری نژاد

دکتر سید عباس شجاع الساداتی

دکتر سید عباس شجاع الساداتی


bullet چشم‌انداز

» آرمان دانشکده مهندسی مواد و معدن دانشگاه تربیت مدرس: پیشتاز در فناوری‌های نو
دانشکده در پژوهش‌های مرتبط با فناوری‌های نو در سطح ملی و منطقه‌ای با هدف ایجاد تحول و ارتقای جایگاه کشور در فناوری‌های نو به سطح جهانی، پیشتاز خواهد بود.
دانشکده، شناخته شدن به عنوان برجسته‌ترین مرکز پژوهشی و آموزش بین رشته‌ای برای حل مشکلات واقعی صنعت و فناوری؛ و برخوردار از اساتید محقق و آگاه به مسایل توسعه صنعتی و مسلط بر آموزش با محوریت یادگیری و برخاسته از تحقیق را آرمان قرار داده است.
دانش‌آموختگان دانشکده در زمره بهترین متخصصان در موقعیت‌های شغلی کشور قرار خواهند گرفت و از بیشترین بودجه سرانه در سطح کشور، قابل قیاس با دانشگاه‌های معتبرتر جهانی در دوران تحصیل برخوردار خواهند شد.
برای تحقق چشم‌انداز فوق که تصویر مثبت همه ما از آینده است، همه مسئولان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده مهندسی مواد و معدن پیمان بسته‌اند که در 5 محور چشم‌انداز پژوهش، چشم‌انداز آموزش، چشم‌انداز استاد، چشم‌انداز دانشجو و چشم‌انداز بودجه، آینده را تبیین و از هر تلاشی برای نیل به آن فروگذار ننمایند.

bullet ماموریت

دانشکده مهندسی مواد و معدن دانشگاه تربیت مدرس متعهد به توسعه مرزهای دانش از طریق ایجاد محیط مناسب پژوهشی است.
دانشکده ارائه آموزش‌های منعطف با محتوای روزآمد، کاربردی و برخاسته از پژوهش را به جامعه فنی کشور، دولت و منطقه را رسالت خود قرار داده، دانشجویانی با هدف و انگیزه، اعتماد به نفس و خودباور را تربیت می‌نماید.
ارتباط قوی با صنعت و دولت به منظور انجام پژوهش‌های کاربردی و کسب درآمدهای اختصاصی با حفظ شأن استاد و دانشجو در جامعه و بدون دغدغه مالی سرلوحه فعالیت‌های دانشکده است.

bullet ارزش‌های سازمانی دانشکده

تحقق ماموریت‌های دانشکده یقینا در گرو ایجاد زیرساخت‌های مدیریتی و سازمانی و فرایندهای روان و پویای کار است. مهمترین زیرساخت‌های سازمانی، فرهنگ سازمان و مجموعه‌ای از اصول اخلاقی و ارزش‌های بنیادین نهادینه شده است که می‌تواند در تمامی مراحل کار به خصوص در هنگام بحران‌ها، راهنما و نجات‌بخش باشد. اصول و ارزش‌های سازمانی نقش قطب‌نما را ایفا می‌کند و عملکرد افراد در دانشکده، نه تنها باید در چارچوب این ارزش‌ها صورت گیرد که بایستی به تقویت و نهادینه‌سازی آنها کمک کند. 10 ارزش‌ پایه برای تحقق اهداف راهبردی دانشکده مهندسی مواد و معدن به قرار زیر است:

  1. محور قرار دادن تخصصی کار کردن و ارتباط متقابل آموزش-پژوهش موثر در سطح کشور و بین‌المللی
  2. حاکمیت تفکر علمی در دانشکده (کار در دانشگاه عبادت است.)
  3. خلاقیت و نوآوری
  4. تفکر بلندمدت و آینده‌نگری
  5. تکامل خواهی و تعالی در علم
  6. یادگیری سازمانی و نشر یافته‌ها، دانسته‌ها و توانمندی‌های علمی-پژوهشی استاد و دانشگاه
  7. مسئولیت‌پذیری و حساس بودن نسبت به جامعه
  8. اعتقاد به شأن و منزلت استاد در دانشگاه (مادی و معنوی)
  9. انسجام سازمانی و فرهنگ کار گروهی
  10. برتری کیفیت بر کمیت

یكی از مهمترین اهداف دانشكده مهندسی مواد و معدن دستیابی به سرآمدی و تعالی پایدار است. تعالی به معنای مدیریت نظام‌مند آموزش (نگهداری و انتشار دانش) و پژوهش (تولید دانش) به عنوان دو رسالت مهم دانشكده و دانشگاه و برقراری مدیریت موثر بر سایر فعالیت‌های دانشگاه از طریق مجموعه‌ای از فرایندهای كلیدی مدون، بروز و بهینه، یه همراه بكارگیری سیستم‌های یكپارچه و مرتبط است.
اعتقاد به شأن و منزلت اعضای هیأت علمی و كاركنان و ایجاد زمینه‌های توسعه و مشارکت آنان در فعالیت‌های دانشگاه از اركان دستیابی به تعالی است. حداکثرسازی تعامل با هیأت علمی در چارچوبی مثبت كه مشوق دانش آفرینی و دانش‌گستری و در راستای استقرار حاكمیت علمی در دانشگاه باشد از پایه‌های تعالی دانشگاه‌هاست. توسعه همكاری‌ها و ارتباط‌های مفید و با ارزش در داخل و خارج كشور به منظور ایجاد ارزش و اعتبار برای دانشگاه و همکاران آن از پایه‌های دستیابی به موفقیت در دانشكده و رسیدن به اهداف راهبردی و عملیاتی دانشگاه تربیت مدرس است.
دانشكده این امر را در نظر دارد كه در برنامه‌ریزی‌های كوتاه مدت و بلند مدت جهت مدیریت، بایستی عوامل متعددی از جمله تغییر نیازهای آموزشی، تغییر نیازها و انتظارات صنعت، جامعه، دانشجویان، هیأت علمی، كاركنان و سایر ذی‌نفعان، فرصت‌های همكاری ملی و بین‌المللی، فناوری‌های نو، ویژگی‌های جغرافیایی و اجتماعی، میزان دسترسی به منابع و ... را مد نظر داشت لذا به منظور اطمینان از دستیابی به این اهداف، در برنامه‌ریزی‌های خود سیستمی جهت ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و تحقق برنامه‌ها در دانشكده را طراحی و اجرا خواهد كرد.

bulletپیام رئیس دانشکده:

یكی از مهمترین اهداف دانشكده مهندسی مواد و معدن دستیابی به سرآمدی و تعالی پایدار است. تعالی به معنای مدیریت نظام‌مند آموزش (نگهداری و انتشار دانش) و پژوهش (تولید دانش) به عنوان دو رسالت مهم دانشكده و دانشگاه و برقراری مدیریت موثر بر سایر فعالیت‌های دانشگاه از طریق مجموعه‌ای از فرآیندهای كلیدی مدون، به‌روز و بهینه، به همراه به‌كارگیری سیستم‌های یكپارچه و مرتبط است. اعتقاد به شأن و منزلت هیأت علمی و كاركنان و ایجاد زمینه‌های توسعه و مشارکت آنان در فعالیت‌های دانشگاه از اركان دستیابی به تعالی است. حداکثرسازی تعامل با هیأت علمی در چارچوبی مثبت كه مشوق دانش‌آفرینی و دانش‌گستری و در راستای استقرار حاكمیت علمی در دانشگاه باشد از پایه‌های تعالی دانشگاه‌هاست. توسعه همكاری‌ها و ارتباط‌های مفید و با ارزش در داخل و خارج كشور به منظور ایجاد ارزش و اعتبار برای دانشگاه و همکاران آن از پایه‌های دستیابی به موفقیت در دانشكده و رسیدن به اهداف راهبردی و عملیاتی دانشگاه تربیت مدرس است.
دانشكده این امر را در نظر دارد كه در برنامه‌ریزی‌های كوتاه مدت و بلند مدت جهت مدیریت، بایستی عوامل متعددی از جمله تغییر نیازهای آموزشی، تغییر نیازها و انتظارات صنعت، جامعه، دانشجویان، هیأت علمی، كاركنان و سایر ذی‌نفعان، فرصت‌های همكاری ملی و بین‌المللی، فناوری‌های نو، ویژگی‌های جغرافیایی و اجتماعی، میزان دسترسی به منابع و ... را مد نظر داشت، لذا به منظور اطمینان از دستیابی به این اهداف، در برنامه‌ریزی‌های خود سیستمی جهت ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و تحقق برنامه‌ها در دانشكده را طراحی و اجرا خواهد كرد.


bulletساختار سازمانی

bulletآمار و اطلاعات