معرفی


 

bullet تاریخچه

دانشکده علوم ریاضی متشکل از گروه‌های آمار، ریاضی محض، ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر است که از سال 1387 فعالیت خود را در محل دانشکده علوم پایه آغاز نمود. سابقه تأسیس این دانشکده به سال 1363 و برپایی گروه‌های آمار، ریاضی کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض برمی‌گردد. همچنین از سال 1385 در گروه ریاضی محض در مقطع کارشناسی‌ارشد در نوبت شبانه و از سال 1387 در رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو پذیرش کرد. در حال حاضر 20 نفر عضو هیأت‌علمی به ترتیب 4 نفر با رتبه استادی، 6 نفر با رتبه دانشیاری و 10 نفر با رتبه استادیاری به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در این دانشکده اشتغال دارند. همچنین تاکنون 647 نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و 90 نفر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند.
در خرداد ماه سال 88 بخش ریاضی وگروه آمار دانشکده علوم پایه (که از سال 1362 فعالیت خود را آغاز کرده بود) رسماً به دانشکده علوم ریاضی ارتقاء یافت و از دانشکده علوم پایه مستقل شد. دانشکده علوم ریاضی با داشتن 20 عضو هیأت علمی فعال، ‌یکی از بهترین دانشکده‌های علوم ریاضی از نظر آموزش و پژوهشی در سطح ملی است. دانشکده ارتباط و همکاری‌های فراوانی با دانشگاه‌ها، موسسه‌های علمی و سازمان‌های داخلی (از قبیل دانشگاه تهران، صنعتی شریف، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، مرکز آمار ایران و ...) و نیز دانشگاه‌های خارجی دارد و همچنان از همکاری‌های گسترده‌تر استقبال می‌کند.
رشته‌های فعال دانشکده عبارت است از آمار، ریاضی کاربردی(آنالیز عددی ، آناليز عددي در زمینه کد و رمز، ریاضی – ریاضیات مالی، ریاضی کاربردی در زمینه زیست ریاضی) ریاضی محض(آنالیز، جبر و هندسه و زمینه‌هاي تحقيقاتي نظریه گروه‌ها، منطق ریاضی، نظریه حلقه های ناجابجایی، نانو محاسبات، هندسه دیفرانسیل، هندسه جبری ، توپولوژي و سيستم هاي ديناميكي) و علوم کامپیوتر(نظریه محاسبه). دانشکده برای استفاده بهینه از همه امکانات و توان خود و نیز پاسخگویی به پیشرفت و نیازهای روز جامعه و تنوع بخشی آموزشی اقدام به تأسیس رشته علوم کامپیوتر (ازسال 1388) و نیز پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد نوبت دوم (شبانه) و نیمه حضوری در چند سال اخیر نموده است.
با تلاش انجام شده. اعضای هیأت علمی دانشکده ضمن كسب افتخارهای ملی و بعضاً بین‌المللی عموماً در شورای اجرایی (انجمن های ریاضی و آمار) و نیز هیأت‌های تحریریه انتشارات این دو انجمن و سایر مجلات معتبر بین المللی عضویت فعال دارند. همچنین ایشان اعضای فعال انجمن‌های ریاضی آمریکا، انگلستان و نیز داور مجلات خارجی میباشند. دانشكده از تنوع بخشی در فعاليت‌های آموزشی(پذيرش‌های آزمونی و برگزيدگان و برگزاری دوره‌های كوتاه، ميان و بلند مدت و مشترك) و پژوهشی از جمله اجرای طرح‌های كاربردی و مشترك پژوهشی و پذیرش محققان دوره ی پسا دکتری و نیز متقاضیان گذراندن دوره فرصت مطالعاتی استقبال می کند. قریب به اتفاق دانش‌آموختگان اين دانشكده در دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی و تحقیقاتی داخل یا خارج کشور مشغول فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می باشند. قابل ذکر است که حدود 20 دانش‌آموخته ارشد دانشکده با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه‌های خوب در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشغول به تحصیل در دوره دکتری و برخی مشغول به کار شده‌اند.

آموزش دانشکده علوم رياضی پس از تأسيس دانشکده در سال 1387 فعاليت خود را شروع نمود.برخی از خدمات معاونت آموزشی عبارت است از: پذيرش دانشجويان، برنامه ريزی تشکيل کلاس‌ها برای هر نيمسال تحصيلی، انتخاب واحد،حذف و اضافه براساس سيستم جامع مديريت آموزشی، گزارش عملکرد آموزشی دانشجويان،همکاری در برگزاری امتحان‌های گوناگون از جمله: امتحان‌های پايان هر نيمسال ،امتحان‌های ورودی، امتحان جامع و ...، فراغت از تحصیل دانشجويان، همکاری صمیمانه با اداره پژوهش و ...
دانشکده در راستای پيگيری اهداف آموزشی و پژوهشی خود درصدد ايجاد رشته‌های جديد در حوزه علوم رياضی می باشد. اميد است با حصول استقلال کامل از حيث فضای کالبدی شاهد ارائه خدمات علمی بيشتری از سوی دانشکده به ويژه اداره آموزش باشيم.
برنامه‌های آموزشی دانشکده علوم رياضی شامل آموزش درس‌های گوناگونی در گرايش‌های مختلف ریاضی (شامل محض و کاربردی)، آمار و علوم کامپیوتر در سطح کارشناسی‌ارشد، دکتری و فرا دکتری است. هدف کلی دانشکده در بعد آموزش، علاوه بر ارائه مواد درسی مختلف به منظور کسب توانائی‌های لازم توسط دانشجویان، تقويت خلاقيت و نوآوری در سطح کارشناسی‌ارشد و ارتقاء توان علمی برای پژوهش در سطح دکتری است. برخی از مقررات بسیار ضروری آموزشی به شرح ذیل است:
طول مدت تحصيل در مقطع کارشناسی‌ارشد 2 سال و تا يک نيم سال قابل تمديد و در مقطع دکتری حداقل سه و نيم سال و حداکثر چهارو نيم سال است ودر صورت ضرورت به پيشنهاد استاد راهنما و تاييد گروه، حداکثر تا يک نيم سال تحصيلی به اين مدت افزوده خواهد شد. تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی‌ارشد 32 واحد می باشد که از بين آن 12 واحد به 3 درس الزامی، 12 واحد به درس‌های اختياری، 2 واحد به سمينار و 6 واحد به پايان‌نامه اختصاص دارد. تعداد واحدهای آموزشی در دوره دکتری نيز 16 واحد می باشد و رساله دکتری 20 واحد است. لازم به ذکر است دانشجويان کارشناسی‌ارشد در نيمسال سوم موظف به اخذ 2 واحد سمينار و نيز تهيه پروپوزال خود می‌باشند. دانشجويان دکتری پس از اتمام واحدهای درسی موظف به گذراندن امتحان جامع در نيمسال سوم بوده و طبق آيين‌نامه آموزشی بايستی حد اکثر تا پايان همان نيمسال پروپوزال خود را به تصويب برسانند.
در دوره کارشناسی‌ارشد نمره قبولی در هر درس 12 می‌باشد و ميانگين نمره‌های دانشجو در هر نيمسال حداقل 14 است. در دوره دکتری نيز نمره قبولی در هر درس 14 می‌باشد و ميانگين نمره‌های دانشجو در هر نيمسال بايستی حداقل 16 باشد. برای کسب اطلاعات دقيقتر و بيشتر از مقررات آموزشی به سایت معاونت آموزشی مراجعه فرمائيد.

پژوهش دانشکده علوم ریاضی با عنایت به جایگاه ویژه پژوهش در پیشرفت علمی و صنعتی کشور، و با توجه به اینکه دانشگاه تربیت مدرس یک مرکز تحصیلات تکمیلی است، دانشگاه اهتمام ویژه ای به انجام و ارتقاء کیفی و کمی پژوهش دارد. به این منظور معاونت پژوهشی دانشگاه و دانشکده‌ها (به پیروی از آن) با تدوین سیاست‌ها و اجرای راهکارهای مختلف تلاش می‌نمایند تا اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان با تلاش مضاعف به انجام پژوهش‌های محض و کاربردی اقدام نمایند. حاصل این تلاش دسته جمعی تدوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، چاپ و ترجمه کتاب‌ها، چاپ صدها مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی، ثبت اختراع و Patent، شرکت و کسب افتخار در جشنواره‌ها، عقد قراردادهای متعدد (با مراکز بیرون از دانشگاه) به منظور رفع نیازهای کشور بوده است.
معاونت پژوهشی دانشکده علوم ریاضی نیز با نظر به اینکه علوم ریاضی از جایگاه خاصی بعنوان پشتوانه نظری علوم کاربردی (مانند مهندسی، پزشکی و ...) برخوردار است تلاش برنامه‌ریزی شده‌ای، برای هدایت و کمک به انجام پژوهش‌های عمیق محض و کاربردی به عمل آورده و می‌آورد. معاونت، حاصل تلاش های پژوهشی دانشکده را در گزارش های سالیانه منعکس می نماید.
دریافت فایل روند اجرای امور پژوهشی دانشجویان اعم از کارشناسی‌ارشد و دکتری بر اساس آئین‌نامه‌ها و دستوالعمل‌های موجود
اهم وظايف معاونت پژوهشی دانشکده علاوه بر سياست‌گذاری مسائل پژوهشی در سطح دانشکده و نظارت بر حسن اجرای آئين‌نامه‌های پژوهشی، عبارتست از انجام کارهای اداری:
1- طرح‌های تحقيقاتی اعضاء هيأت علمی.
2- شرکت اعضا هيأت علمی و دانشجويان در سمينارهای داخلی و خارجی.
3- شرکت اعضا هيأت علمی و دانشجويان در کارگاه‌های آموزشی داخلی و خارجی.
4- شرکت دانشجويان دکتری در دوره‌های کوتاه مدت تخصصی خارج از کشور.
5- پرداخت حق التأليف مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی اعضاء هيأت علمی و دانشجويان.
6- ارزيابی رساله دکتری و برگزاری کميته تخصصی دکتری.
7- تصويب موضوع طرح‌‌های تحقيق پايان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجويان در شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده.
8- صدور احکام تصويب موضوع طرح‌های تحقيق پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها.
9- اجرای پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها (گزارشات سه ماهه و...).
10- برگزاری سمينار شش ماهه دانشجويان دکتری.
11- برگزاری جلسات پيش دفاع دانشجويان دکتری.
12- برگزاری جلسات دفاعيه (اخذ مجوز، نامه مطالعه داوران، دعوتنامه‌ها، درخواست پرداخت حق الجلسه داوران دفاعيه، آماده سازی فرم‌های مربوط به جلسات دفاع، پرداخت حق‌الجلسات).
13- تسويه حساب دانشجويان دکتری و ارشد پس از برگزاری جلسات دفاعيه.
14- هزينه کرد پشتيبانی از بودجه مصوب پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها (تخصيص هزينه ها و تأمين اعتبار خريد موارد مصرفی و غيرمصرفی برای اجرای پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها).
15- برآورد هزينه‌های پژوهشی ساليانه.
16- برگزاری نمايشگاه به مناسبت‌های مختلف.
17- برگزاری مراسم هفته پژوهش و انتخاب پژوهشگران برتر.
18- تدوين کتابچه‌های مربوط به فعاليت های پژوهشی.
19- آزمايشگاه‌های دانشکده.
20- صدور معرفي‌نامه های مورد نياز دانشجويان و اعضا هيأت علمی.
21- تهيه گزارش‌های پژوهشی سه ماهه، شش ماهه و جامع ساليانه.
22- انتشار کتاب چکيده پايان‌نامه‌ها از ابتدا تاکنون.
23- امور مربوط به شورای ايمنی بهداشت و محيط زيست دانشکده.
24- شرکت در جلسات شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده، شورای پژوهشی دانشگاه و شورای ايمنی در دانشکده و دانشگاه و تهيه صورتجلسات مربوط به دانشکده و پيگيری اجرايی شدن مصوبات.
25- نظارت بر کليه خريدهای مصرفی و غيرمصرفی دانشجويان و اعضا هيأت علمی از محل هزينه مصوب پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها.
26- ورود اطلاعات مربوط به مصوبات و دفاعيات در برنامه مکانيزه آموزش (جهت پرداخت حق التحقيق اعضا هيأت علمی).
27- برقراری ارتباط با ساير بخش‌های دانشگاه و يا مراکز دولتی و غير دولتی.
28- انجام دادن مکاتبات لازم با ساير بخش‌های دانشگاه و ساير دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور.

bullet دانش‌آموختگان دانشکده علوم ریاضی تا فروردین ماه 1394

گروه آموزشی تاریخ تاسیس گروه کارشناسی ارشد دکتری
ریاضی محض 1363 422 62
ریاضی کاربردی 1363 172 22
آمار 1363 152 17
علوم کامپیوتر 1387 24 -

bulletپیام رئیس دانشکده:

دانشکده ریاضی با بیش از دو دهه سابقه تاسیس در کنار اساتید متخصص خود، در برخی از موارد از حضور اساتید متخصص سایر دانشگاه‌ها نیز بهره می‌برد. آموزش و پژوهش کیفی در سطح تحصیلات تکمیلی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دانشکده بوده و تلاش می‌شود توان علمی دانشجویان در زمینه‌های تخصصی چنان ارتقا یابد که آنها پس از فراغت از تحصیل قادر به تدریس در دانشگاه‌های معتبر کشور و همچنین انجام تحقیقات مستقل باشند.
بسیاری از دانش‌آموختگان این دانشکده هم اکنون در حال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج بوده و یا از همکاران شایسته دانشگاه‌های داخل هستند. دانشکده ریاضی دانشگاه تربیت مدرس از پذیرش دانشجویان نخبه کشور استقبال نموده و آماده همکاری علمی با سایر دانشگاه‌ها و جذب نیروهای متخصص در تمام زمینه‌های ریاضی است.


bulletساختار سازمانی

bullet آمار و اطلاعات