معرفی


 

دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، خود را در قبال توسعه پایدار مبتنی بر دانایی در كشور مسئول و متعهد می‌داند.
این دانشكده تلاش می‌كند از طریق گسترش ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در سطح ملی و منطقه‌ای و با استفاده از تجربیات علمی در حوزه‌های علمی جهان، سعی شایسته در تولید فكر و دانش داشته باشد و دانشجویانی پژوهشگر، خلاق، مشاركت‎جو و پیشرو برای پاسخ به چالش‌های آینده مسائل ایران اسلامی و با پذیرش مسئولیت‌های تاریخی و فرهنگی خود تربیت نماید.
دانشكده علوم انسانی اولین دانشكده دانشگاه تربیت مدرس است كه در سال 1361 به منظور تربیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌‎های كشور تأسیس گردید و به تدریج رشته‌های مختلف علوم انسانی در آن ایجاد شد. در حال حاضر هدف دانشكده پیشگامی در عرصه آموزش و پژوهش در سطح ملی می‌باشد.
با توجه به اهداف یاد شده در سال 1388، شورای گسترش آموزش عالی موافقت خود را با توسعه دانشكده علوم انسانی به دانشكده‌های زبان و ادبیات، علوم اجتماعی، مدیریت و اقتصاد، علوم انسانی و حقوق اعلام نمود كه دانشكده مدیریت و اقتصاد در خرداد 1388 افتتاح و دانشکده حقوق نیز در سال 1394 راه‌اندازی شد.
همچنین مرکز مطالعات آفریقا (در سال 1394 منحل شد)، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و مطالعات فرهنگ و اندیشه نیز زیر نظر این دانشکده مشغول فعالیت هستند. این دانشكده دارای 25 گروه آموزشی می‌باشد.
كتابخانه تخصصی دانشكده‌ علوم انسانی که در حال حاضر تنها کتابخانه‌ درون دانشکده‌ای دانشگاه تربیت مدرس است، دارای 11189 عنوان کتاب فارسی و عربی و 1192 عنوان کتاب لاتین می‌باشد، همچنین در مخزن کتابشناختی این کتابخانه، گنجینه‌ بسیار ارزشمندی از 689 نسخه‌ خطی و بیش از 500 نسخه چاپ سنگی وجود دارد.
همچنین مرکز رایانه دانشکده علوم انسانی، وظیفه پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حدود 400 عدد کامپیوتر به همراه تجهیزات جانبی آن را در سطح دانشکده به عهده دارد.
در حال حاضر 12 آزمایشگاه و 9 کلاس درس در دانشکده مشغول فعالیت است.
مجله جنگی دانشكده علوم انسانی با عنوان «مدرس علوم انسانی» از سال 1369 آغاز به کار کرده و بعد از تخصصی شدن از سال 1388 با عناوین مجلات پژوهش‌های مدیریت در ایران، پژوهش‌های حقوق تطبیقی، جستارهای زبانی، جامعه‌شناسی تاریخی، مطالعات ترجمه قرآن و حدیث، بین‌المللی زبان انگلیسی، دراسات فی العلوم الإنسانیه، پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، برنامه‌ریزی و آمایش فضا و فرهنگ و ادبیات عامه مشغول انتشار مجله می‌باشند.
تعداد اعضای هیأت علمی، 105 استاد می‌باشند که 12 نفر رتبه استادی، 36 نفر رتبه دانشیاری، 56 نفر رتبه استادیاری و 1 نفر رتبه مربی دارد.
برخی از مهمترین استادان سرشناس و چهر‌ه‌های ماندگار کشور در این دانشکده مشغول فعالیت و خدمت می‌باشند.


bulletشرح وظایف

اداره آموزش

  • نظارت بر اجرای قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌­های آموزشی و راهنمایی دانشجویان
  • ابلاغ بشخنامه‌­ها و مصوبات (دانشگاه و وزارت علوم) به گروه‌ها
  • بررسی و كنترل درخواست‌های دانشجویان و ارائه به واحد مربوطه
  • ایجاد هماهنگی با دیگر واحدهای دانشكده و تأییدهای لازم
  • شركت در جلسات كمیسیون كارشناسی آموزشی
  • تأیید برگه ثبت نام دانشجویان كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • تأیید گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان
  • بررسی درخواست دانشجویان در خصوص كسر نمره، مشكلات آموزشی و ....
  • بکارگیری سیستم های کارآمد و بهینه آموزشی
  • راهنمایی و پاسخگویی به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوط به اداره آموزش

اداره پذیرش و آزمون‌ها

  • مكاتبات لازم با گروه‌ها در خصوص تعیین میزان پذیرش دانشجو ارشد و دكتری
  • محاسبه ضریب c و a گروه‌ها و تعیین ظرفیت هر یك از رشته­
  • تهیه گزارش و تعیین نهایی ظرفیت پذیرش گروه‌ها و ارسال به هیأت رئیسه دانشكده جهت تصویب نهایی
  • ارسال ظرفیت نهایی كلیه رشته­‌ها به دفتر مدیر كل برنامه‌­ریزی، نظارت و ارزیابی دانشگاه
  • بررسی تأسیس رشته و گرایش­‌های جدید و تدوین برنامه با تغییرات سرفصل دروس
  • بررسی و ارسال پرونده‌­های تبدیل خارج به داخل، دانشجویان نمونه، انتقالی و .... انجام كلیه امور مربوط به رشته­‌های دارای طرح آ. ت. ت (لزوم مصاحبه در مقطع كارشناسی‌ارشد)
  • برگزاری كلیه امور مربوط به آزمون دكتری (اخذ سؤالات از گروه‌ها، تایپ، تنظیم و ....) محاسبه و اعلام نتایج به مدیر كل دفتر همكاری‌های آموزشی و آزمون دانشگاه
  • برگزاری آزمون كتبی دكتری تخصصی كلیه رشته‌­ها
  • برگزاری كلیه امور مربوط به انجام مصاحبه علمی داوطلبان دكتری
  • محاسبه نهایی (كتبی و شفاهی) داوطلبان آزمون دكتری و اعلام به مدیر كل دفتر همكاری‌های آموزشی و آزمون دانشگاه جهت درج در جراید كثیرالانتشار و سایت دانشگاه

امور برنامه‌ریزی درسی

  • اخذ نیازهای آموزشی گروه‌ها جهت تدریس استاد در كلاس‌ها همانند ویدئو پروژكتور، اورهد و ... اخذ برنامه درسی گروه‌ها در هر نیمسال تحصیلی
  • ارائه آمار و گزارش‌های مورد نیاز
  • كنترل اطلاعات آموزشی از جهت صحت و دقت اصلاح آن‌ها
  • ایجاد خدمات بهتر و روان‌سازی فرآیندهای آموزشی
  • انجام امور مربوط به دروس فاقد حد نصاب دانشجو
  • انجام امور مربوط به معرفی به استاد
  • سایر امور محوله مربوط به امور برنامه‌های درسی

اداره ثبت نام و انتخاب واحد

  • ارسال لیست دانشجویان جدید الورود ارشد و دكتری به گروه‌ها
  • ثبت نام دانشجویان ارشد و دكتری نیمسال
  • انجام امور مربوط به حذف و اضافه
  • تهیه گزارش و آمار مربوط به دانشجویان شاغل به تحصیل
  • پیگیری در خصوص دانشجویانی كه ثبت نام ننموده­‌اند
  • انجام كلیه امور مربوط به تمدید دانشجویان
  • انجام امور مربوط به مرخصی تحصیلی دانشجویان
  • انجام امور مربوط به دانشجویان میهمان
  • انجام امور مربوط به پایان مدت تحصیل دانشجویان
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل
  • انجام امور مربوط به درخواست انصراف دانشجو
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوط به اداره ثبت نام

اداره دانش‌آموختگان

  • صدور مجوز دفاع و اعلام اسامی دانشجویانی كه دفاع كرده‌­اند به اداره كل آموزش دانشگاه
  • تنظیم گواهی فراغت از تحصیل
  • انجام كلیه امور مربوط به جلسه صلاحیت مدرسی
  • كنترل نهایی و تطبیق دروس اخذ شده دانشجویان با سرفصل­‌های مصوب
  • انجام كلیه امور مربوط به تسویه حساب دانشجویان ارشد و دكتری
  • گزارش آمار و اطلاعات آموزشی دانش‌آموختگان و اعلام به مراجع ذیصلاح
  • همكاری جهت تنظیم كتاب یادمان (جشن دانش‌آموختگان)
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله به اداره دانش‌آموختگان

اداره امتحانات

  • بایگانی نمرات دانشجویان كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • انجام امور مربوط به نمرات دانشجویان
  • انجام امور مربوط به غیبت دانشجویان
  • ثبت دروس اخذ شده هر نیمسال در كارنامه دانشجویان ارشد و دكتری
  • انجام امور مربوط به امتحانات پایان ترم
  • محاسبه میانگین نمرات دانشجو و اعلام مشروطی
  • انجام امور مربوط به آزمون جامع دانشجویان دكتری
  • انجام امور مربوط به گزارش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دكتری
  • انجام  امور مربوط به دوره­‌های فراگیر و نیمه حضوری و شبانه
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله به اداره امتحانات

امور كلاس‌ها

  • مشخص نمودن مكان كلاس‌ها
  • اعلام مكان كلاس‌ها به گروه‌ها
  • حضور و غیاب كلاس‌ها
  • گزارش غیبت كلاس‌ها در هر ماه به معاونت آموزشی و ریاست دانشكده
  • پیگیری كلاس‌هایی كه تشكیل نشده و زمان تشكیل كلاس‌های جبرانی
  • نگهداری و پشتیبانی نرم‌افزار و سخت‌افزار کلاس‌های آموزشی
  • راهنمایی و پاسخ به مراجعین و انجام امور ارباب رجوع با حسن خلق
  • سایر امور محوله مربوط به امور کلاس‌ها

امور بایگانی

  • تشكیل پرونده دانشجویی به تفكیك مقطع و سال ورود
  • اخذ نامه‌­های مربوط به بایگانی آموزشی دانشجویان از دبیرخانه
  • تفكیك نامه‌­های دانشجویان دكتری و كارشناسی‌ارشد
  • كد گذاری نامه‌­های آموزشی با توجه به مقطع دانشجویان
  • درج كد نامه‌­های مربوط به هر دانشجو در دفتر بایگانی
  • بایگانی نامه­‌های آموزشی دانشجویان
  • بایگانی نامه‌ای دانشجویان در پرونده‌­های مربوطه
  • تحویل مدارك دانشجویان جهت دانش‌آموختگی به واحدهای مربوطه
  • سایر امور محوله مربوط به امور بایگانی

اداره پژوهش دانشكده علوم انسانی

  • راهنمایی دانشجویان در مراحل اجرایی انجام پایان‌نامه و رساله
  • نظارت بر حسن اجرای مقررات پژوهشی از مرحله تصویب طرح تحقیق دانشجو تا دفاع و تسویه حساب دانشجویان مقطع كارشناسی‌ارشد و دكتری
  • انجام امور پژوهشی مربوط به دانشجویان كارشناسی‌ارشد و دكتری (مثل شركت در مجامع، مقالات و بودجه پایان‌نامه و ... )
  • انجام امور پژوهشی مربوط به اساتید (مثل حق‌التألیف مقاله، طرح‌های پژوهشی و ...)
  • انجام مكاتبات پژوهشی مربوطه با گروه‌های آموزشی و اداره كل پژوهش دانشگاه
  • نظارت بر برگزاری سمینارهای علمی و پژوهشی دانشكده
  • تنظیم آمارها، اطلاعات و گزارش‌های پژوهشی جهت مراجع ذیربط

bulletآمار و اطلاعات

bulletساختار سازمانی