متن کامل خبر


 
مناسبت‌های آغاز سال تحصیلی و نکاتی قابل توجه در این باره

خلاصه خبر: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت‌مدرس ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشگاهیان، مطالبی را درباره‌ی هفته دفاع مقدس و ماه محرم‌الحرام در جمع استادان،کارکنان و دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس بیان داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت‌مدرس ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشگاهیان، مطالبی را درباره‌ی هفته دفاع مقدس و ماه محرم‌الحرام در جمع استادان،کارکنان و دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس بیان داشتند.

ایشان در بخش نخست سخنان خود سال تحصیلی را به همه جویندگان علم و دانش تبریک گفتند و اظهار امیدواری کردند که دانشگاهیان در مسیر کسب دانش و فضیلت قرین توفیق باشند. فلاح‌رفیع در همین رابطه افزودند: چنانچه آدمی تنها جویای علم باشد راه به جایی نخواهد برد بلکه علاوه بر علم باید فضیلت هم ضمیمه آن شود تا هر دو انسان را به کمال برساند.

ایشان ادامه دادند: اینکه فضیلت چیست در جای خود باید مفصل بحث کرد اما مختصر اینکه فضیلت آن ارزش‌های الهی و انسانی است که باید در وجود انسان تجلی پیدا کند. همه ما دانش‌پژوهان می‌بایست فضیلت پژوه هم باشیم تا مشمول حدیث شریف مولایمان امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج‌البلاغه گردیم که در حکمت 147 فرمود: النَّاسُ ثَلَاثَهٌ فعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاهٍ و همج‌الرعاع ما تلاش کنیم دست‌کم این وسطی باشیم یعنی متعلم در سبیل نجات، والا خدای‌ناکرده می‌شویم همج‌الرعاع که سرنوشت آنها در دست گردبادهاست و نابودی و هلاکت و به باد دادن سرمایه هستی و سپس حسرت و ندامت ابدی در انتظار آنها.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه سپس به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرده و افزودند: و اما مناسبت دوم اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم. هفته دفاع مقدس نیز یادآور هشت سال دفاع جانانه و حماسی بود که هیچگاه نباید از تاریخ این سرزمین محو شود و ان‌شاءالله محو هم نخواهد شد . منتهی باید بترسیم از کمرنگ شدن آن. دفاع مقدس هم ارزش‌ها و ظرفیت‌های بی‌نهایتی دارد که می‌بایست از آن بهترین بهره¬برداری را نمود در این ایام می‌بایست آن ارزش‌ها را یادآور کنیم و متذکر شویم. نکته مهم این است که بدانیم دفاع مقدس تنها به معنای جنگ فیزیکی نیست. دفاع یک مفهوم عام و فراگیر است که یکی از مصادیق آن جنگ اصطلاحی است. اما مصادیق دیگر دفاع که کمتر از این جنگ نیست، دفاع از مرزهای اعتقادی، اخلاقی، ارزش‌های دینی و انسانی و حتی دفاع اقتصادی و غیره است. امروزه تهاجم فرهنگی، تحریم‌های اقتصادی، تخریب‌های اخلاقی جامعه، حمله به ارزش‌ها از جمله جنگ‌هایی است که ما با آنها مواجهیم. ما دانشگاهیان امروزه در همه این مرزها در حال جنگ و مبارزه هستیم. یعنی به ما حمله شده است و اگر ما خدای ناکرده متوجه نباشیم به شدت ضربه خواهیم خورد؛ ضربه‌ای به مراتب مهلک‌تر از ضربه در جبهه مسلحانه. این آن چیزی است که در هفته دفاع مقدس باید روی آن تأکید کنیم و بر آن اصرار بورزیم و این مهم را به نسل کنونی و نسل‌های آینده منتقل کنیم. ما از هشت سال دفاع مقدس باید این را بیاموزیم و اگر چنین کردیم واقعا دفاع مقدس را گرامی داشته‌ایم والا چیزی جز اسم و نام نخواهیم داشت. یعنی متوجه باشیم جنگ تمام نشده است. جنگ جبهه‌های متعدد دارد، جنگ در مرزهای پیدا و پنهان انجام می‌گیرد. خسارات جنگ تنها خسارت‌های فیزیکی و ویرانی خانه‌ها و شهرها نیست، بلکه دامنه جنگ خیلی وسیعتر از اینهاست و اکنون ما در این جبهه وسیع قرار داریم و در حال مبارزه‌ایم.

دکتر فلاح‌رفیع در ادامه ضمن تسلیت ایام عزاداری سیّدالشهداء خاطرنشان نمودند: اولا عزاداری محرم و بزرگ داشت آن چیزی است که ما از ائمه هدی(علیهم صلوات الله) به ویژه از امام صادق و امام رضا (علیهم‌السلام) داریم. سرّ اینکه از زمان این دو امام عزیز بیشتر شروع شد باز شدن نسبی فضای سیاسی و امنیتی در زمان این دو امام بزرگوار بود. حدیث معروف ریّان ابن شیب را همه شنیده‌اید که ریّان نقل می‌کند یک روز وارد منزل امام ابوالحسن الرضا (علیه‌السلام) شدم دیدم در و دیوار سیاه پوش است عرض کردم یابن رسول الله چه خبر است؟ حضرت فرمود ریّان مگر نمی‌دانی امروز اول محرم است . محرم ماه عزای اهل بیت است. بعد طی یک حدیث مفصل به فضیلت عزاداری برای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) تاکید فرمودند که یکی از بخش‌های مهم آن اینست که حضرت فرمود: ریان اگر خواستی برای کسی و چیزی گریه کنی برای جد ما حسین(علیه‌السلام) گریه کن. بنابراین این سنت کاملا شیعی و اتخاذ شده از اهل بیت (علیهم اسلام) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌رفیع ادامه دادند: اما نکته دوم اینکه این ماه گرچه ماه عزاداری و سیاه پوش کردن و غم و غصه است؛ اما همه اینها مقدمه است. عزاداری هدف نیست، هدف زنده شدن راه و رسم ائمه معصومین (علیهم السلام) است. ذکر مظلومیت آن بزرگواران برای زنده شدن راه آن‌ها است و نه هدف عزاداری. اگر عزا و گریه آنقدر فضیلت دارد برای این است که به انگیزه آن ثوابها حرکت کنیم تا به اهداف بلندتر آن نائل آئیم.

استاد فلسفه دانشگاه تربیت‌مدرس نکته سوم در این باره را ارتباط بین محرم و خودسازی برشمرد و اضافه کردند: ماه محرم ماه خودسازی است. محرم چیزی از ماه رمضان کم ندارد. اگر ماه رمضان ماه خدا است ماه محرم ماه ولایت و امامت است که مسیر رسیدن به خدا را هموار میکند. امام راحل (ره) فرمود: اگر محرم و صفر نبود از اسلام خبری نبود. اما کدام اسلام؟ چرا امام این سخن را درباره ماه رمضان نفرمود؟ ما همه میدانیم که فضیلت ماه رمضان چقدر بالاست؛ این حقیقتی واضح و روشن است. ماه رمضان ماه اسلام است؛ ماهی با آن همه فضائل. اما سرّ اینکه امام ماه محرم و صفر را ماه زنده نگه داشتن اسلام دانست این است که محرم و صفر مسیر اسلام ناب را نشان می‌دهد، اسلام انقلابی، اسلام اهل‌بیت(علیهم السلام) اسلام ولایت و امامت که متن و بطن دین است. اسلامِ مبارزه برای برپائی دین الهی و نجات انسان از ظلم و ستم در ابعاد گوناگون آن. اجمالاً این ماه فرصتی است برای اینکه علاوه بر اهداف اجتماعی و جامعه شناختی عاشورا، به اهداف فردی آن نیز بپردازیم. خودسازی از راه ارتباط با امام و ولایت. با تحریک احساسات و گریه قلب رقیق می شود و رقت قلب وسیله خیلی عالی است برای پیمودن راه خودسازی. قلب رقیق آماده حرکت به سوی اهداف والای الهی است.

وی در ادامه افزود: علما و بزرگان دینی نیز بعد از امامان (علیهم السلام) و با درس گرفتن از آنها، توجه جدی و اهتمام والا به محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) داشتند، حتی در تمام طول سال. البته برکات بسیاری که از این راه نصیب آنها شده است خود حدیث مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد و ذکر آن مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.

دکتر فلاح‌رفیع در فراز پایانی سخنان خود بیان داشتند: نگاه آسیب شناسی به عزاداری‌ها نیز خیلی لازم وضروری است، که باید در جای خودش به آن پرداخت. علماء و اندیشمندان ما بعضاً با این نگاه نیز به محرم پرداخته اند. که در جای خود باید مفصل مطرح کرد. اما نکته مهم این است که همه آن آسیب ها به این خاطر بوده است که اساسا بزرگداشت این ایام امری بسیار مهم بوده و برای بقای شیعه و اسلام کارآمدی والایی داشته است. لذا از سوی دوستان نادان و دشمنان دانا هریک به نحوی دچار آسیب شد. دوستان نادان به گونه ای آسیب زدند و می زنند و دشمنان دانا هم در صدد آن هستند که از راه‌های مختلف آن را کمرنگ و سپس محو نمایند. دشمنان دانا اولاً در صددند اساس آن را نابود کنند و اگر نشد و نتوانستند در مرحله بعد درصدد برآمدند که آن را تحریف کنند و یکی از راههای تحریف سوء استفاده از همین راههای جاهلانه است که دوستان نادان بعضا انجام می‌دهند. وی در پایان تاکید کردند که خدا نکند که نگاه آسیب شناسانه منجر به این شود که اصل مطلب را زیر سوال ببریم؛ چرا که این کار، حرکتی جاهلانه است که به شدت باید از آن حذر کرد.


30 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 1606