اهداف و برنامه‌ها


 

bullet سياست‏‌های آموزشی

حوزه معاونت آموزشی، با الهام از خط مشی كلی دانشگاه، اهداف و راهكارهای اجرايی زير را برای يک افق پنج ساله پيش‌بينی نموده است.

  • تداوم توسعه دوره‌های دكتری در جهت اصلاح هرم دانشجويی
  • راه‌‏اندازی دوره‌های جديد راهبردی تحصيلات تكميلی، متناسب با نيازها و تحولات جامعه
  • تداوم حاكميت ضوابط و مقررات در تمام شئونات آموزشی
  • تلاش در جهت ارتقای كمی و كيفی فعاليت‏‌های آموزشی دانشگاه
  • تلاش در جهت جذب اعضای هيأت علمی متعهد- متخصص- آشنا به علوم و فنون روز و معارف اسلامی
  • تلاش در جهت تربيت فارغ‌التحصيلان متعهد و متخصص كه تمام توان خود را جهت توسعه معنوی – مادی و رستگاری جامعه به‌كار گيرند.
  • سياست‏‌های كلی و راهكارهای اجرايی ميان‏ مدت دانشگاه، در سال‏‌های 1387-1384، منطبق با برنامه چهارم توسعه

bullet برنامه‌های كلان و اجرايی حوزه معاونت آموزشي

برنامه‌های كلان و اجرايی حوزه معاونت آموزشي، در پنج محور:

  • تنوع بخشی به شيوه‏‌های آموزشی - ورودی‏‌ها و تعميق ديدگاه آموزش باز
  • ارتقای كيفيت فعاليت‏‌های آموزشی
  • توسعه منابع انسانی در سطح حوزه معاونت آموزشی
  • جهت‏‌گيری آموزش به سمت توسعه جامعه دانايی محور (تقويت نهضت نرم‌افزاری)
  • مأموريت‏‌گرا نمودن آموزش در دانشگاه

bullet برنامه‌ريزی توسعه‌ای

مطالعاتی منسجم و هدفمند در جهت گسترش و آموزش عالی، مبنی بر شاخص‏‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر و توسعه كيفی و كمی در داخل و خارج به شرح زير صورت گرفته است.

  • انجام مطالعه سير گسترش آموزش عالي كشور با تأكيد بر دانشگاه تربيت مدرس، به انضمام مطالعه مشخصه‌های آموزش عالي در هزاره سوم
  • انجام مطالعه و برنامه‌ريزی، برای بهبود اعتبار و جاذبه دانشگاه در سطح بين‌المللی، از طريق مشاركت فعال در تنظيم شاخص‏‌های رتبه‏‌بندی دانشگاه‌‏های جهان اسلام (OIC) و تكميل و ارائه اطلاعات دانشگاه و كسب جايگاه برتر در بين دانشگاه‌های 58 كشور جهان اسلام
  • برنامه‌ريزی و پيگيری امور مربوط به تأسيس دانشگاه تحصيلات تكميلی ايرانی – سوری فارابی در كشور سوريه و همكاری با ديگر دانشگاه‌های سوريه و انعقاد تفاهم‏‌نامه‏‌های مربوط
  • برنامه‏‌ريزی و پيگيری تأسيس واحد بين‏‌الملل دانشگاه در پرديس شهرستان نور در راستای سياست‏‌های راهبردی دانشگاه برای جذب دانشجويان غير ايرانی علاقمند به تحصيل در ايران، به‌ويژه از كشورهای اسلامی منطقه
  • برنامه‌ریزی تاسیس دانشگاه بین‌المللی گروه 8 کشورهای اسلامی (D8)
  • تشكيل كميته بند «ز» و برنامه‏‌ريزی و پيگيری جهت اجرايی كردن بند «ز» ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه، از طريق تدوين برنامه راهبردی دانشگاه، برای نيل به تراز دانشگاه‌های بين‌المللی و ارائه آن به وزارت متبوع و قرار گرفتن در رديف دانشگاه‌های مشمول بند «ز» از سوی وزارت متبوع
  • تاسیس شعب دانشگاه در سطح تهران و خارج از تهران به‌منظور استفاده از ظرفیت مازاد دانشگاه و پذیرش دانشجو با اخذ شهریه
  • ترويج عدالت محوری و قانونمندی و ايجاد فرصت‏‌های برابر آموزش عالی، از طريق اصلاح و تصويب شاخص‏‌ها و مقررات مربوط، از جمله ايجاد تنوع در پذيرش دانشجو در مقاطع دكتری و كارشناسی‌ارشد به صورت مجازی، شبانه فراگير و دوره دكتری (ويژه مربيان)
  • تصويب ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌‏های لازم برای ارتقای كيفيت پذيرش دانشجويان دكتری و انتقال دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در خارج از كشور و دانشجويان ممتاز و برگزيده علمي
  • تشكيل كميته تخصصی راهبردی اتوماسيون و هوشمندسازی توجه به رشد كيفی آموزش، از طريق توسعه سيستم بدون كاغذ (ايجاد دوره مجازی، اتوماسيون تمام فعاليت‏‌های آموزشی دانشجويان و اعضای هيأت علمی و تهيه كارت هوشمند دانشجويي)
  • بسط و توسعه دانشكده‌‏ها از طريق اصلاح ساختار تشكيلاتی و أخذ مجوز لازم از مراجع قانونی (طبق اين مصوبات 7 دانشكده فعلی، از سال 1387 به تدريج به 22 دانشكده تفكيك خواهد شد)
  • توسعه رشته‌ها و گرايش‏‌های جديد بر اساس نيازهای كشور
  • اهتمام به توسعه برنامه‌ريزی آموزشی دانشگاه از طريق اصلاح ساختار دفتر برنامه‌ريزی، گسترش و بازنگری و پيش‌بينی كميسيون برنامه‌ريزی آموزشی و برپايی همايش ملی در حوزه برنامه‏‌ريزی درسی و آموزشی
  • تدوين و بازنگری برنامه‌ها و سرفصل‏‌های جديد با مشاركت گروه‌‏های تخصصی
  • پياده‏‌سازی برنامه‌های ارتقای كيفيت در امور آموزشی، از جمله اجرای طرح ارزيابی دروني گروه‌ها، ارزيابي آزمون دكتری، ارزيابی كيفيت تدريس، ارزيابی دانش‏‌آموختگان و ...
  • برنامه‌ريزی و نظارت مستمر بر توسعه و ارتقای هرم اعضای هيأت علمی دانشگاه
  • توسعه دوره‌های آموزش كاربردی، كوتاه مدت تكدرس
  • انعقاد تفاهم‏‌نامه‏‌های همكاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف آموزشی و پژوهشی برای ايجاد دوره‌های مشترك دكتری و مشاركت با دانشگاه‌های محروم برای تأسيس دوره‌های كارشناسی‌ارشد
  • مشاركت فعال در كميته‌ها و شوراهای راهبردی و برنامه‌ريزی آموزشی در سطح وزارت
  • مشاركت فعال در امر برنامه‏‌ريزی و سياست‏گذاری‌های كلان دانشگاه از طريق حضور در جلسات هيأت امنا، كميسيون دائمي هيأت امنا، شورای دانشگاه، هيأت رئيسه، شورای همكاری علمی و بين‌المللی، كميته بهره‌وری و تحول اداری شورای آموزشی و مديريت برخي از كميته‏‌های راهبردی دانشگاه
  • برنامه‌ريزی در جهت برپايی نشست‌های عمومی و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از جمله جشن دانش‌آموختگان، جشن بزرگداشت مقام استادان، جشن آغاز سال تحصيلی
  • برنامه ملاقات مردمی - دانشجويی و رسيدگی به مشكلات و شكايات دانشجويان و داوطلبان شركت‌كننده در آزمون دكتری دانشگاه
  • برنامه‌ريزی و نظارت بر اجرای مقررات آموزشی و توجه به ارتقای كيفی آموزشی، از طريق شورای آموزشی دانشگاه