گردهمایی ملی مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه های کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود

خلاصه خبر: دکتر جواد حاتمی دبیر کمیته علمی سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی، از تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان آذرماه سالجاری خبر داد.

دکتر جواد حاتمی دبیر کمیته علمی سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی، از تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان آذرماه سالجاری خبر داد و گفت: برای جلب مشارکت بیشتر در همایش و ارسال مقالات با کمیت و کیفیت قابل توجه، مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان آذرماه جاری تمدید شد. پروسه داوری مقالات نیز تحت وب انجام خواهد شد و هر مقاله حداقل به سه داور ارجاع داده خواهد شد. ضمناً هر فردی می تواند تا سه مقاله به کنفرانس ارائه دهد که در یک مقاله به عنوان نویسنده اول و در دو مقاله به عنوان نویسنده همکار می تواند مشارکت داشته باشد.

مدیر دفتر ارزیابی و بهینه سازی عملکرد دانشگاه تربیت مدرس در اشاره به تاریخچه ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی اظهار داشت: بحث توجه به کیفیت نظام های دانشگاهی موضوع جدیدی نیست. از دهه 60 میلادی قرن بیستم، نظام های آموزشی به موضوع کیفیت با جدیت تمام پرداخته اند. البته در کشورهای مختلف به واسطه تقاضای نیروی انسانی متخصص مبحث تمرکز بر کیفیت با تأخیر به جریان افتاد. در ایران نیز به دلیل تقاضای شدید برای نیروی متخصص و تحصیل کرده در دو سه دهه گذشته، کمیت بر کیفیت نظام های آموزشی ترجیح داده شد. در واقع بیشتر بر روی کمیت سرمایه گذاری صورت گرفت و تربیت نیروهای متخصص دانشگاهی از کیفیت لازم برخوردار نبود و در نهایت نتیجه لازم بدست نیامد.
وی از دکتر عباس بازرگان ( استاد دانشگاه تهران) و مرکز ارزیابی کیفیت دانشگاه تهران به عنوان افرادی که فکر اولیه و سنگ بنای این همایش را گذاردند یاد کرد و افزود: برگزاری این همایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که بحث توجه به کیفیت و بهبود آن در دانشگاه ها بسیار مهم و اساسی است. در این زمینه همکاری های جدی و خوبی در حال انجام است. وزارت علوم، دانشگاه تهران، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سازمان سنجش و نهاد ISC در کنار دانشگاه تربیت مدرس که میزبانی را به عهده دارد، حامیان اصلی سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی را تشکیل می دهند.
دکتر حاتمی در خصوص اهداف این همایش گفت: اشاعه فرهنگ ارزشیابی در ابعاد مختلف دانشگاهی شامل آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی مهم ترین هدف این کنفرانس است. همچنین اشاعه فرهنگ علمی و ایجاد نگرش های مثبت نسبت به علم بسیار مورد توجه برگزار کنندگان می باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه در تشریح محورهای اصلی کنفرانس اظهار داشت: ارزیابی داوطلبان، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارزیابی هیات علمی در آموزش عالی - مبانی، رویکردها و الگوهای ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی - ارزیابی سیستم ها، برنامه های درسی و آموزشی در آموزش عالی- سیاستگذاری، برنامه ریزی برای ارزیابی جهت اقدام برای بهبودی - اشاعه فرهنگ کیفیت و ساختارسازی برای ارزیابی کیفیت و همکاری های ملی و بین المللی در ارزیابی و ارتقای کیفیت، محورهای اصلی سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی را تشکیل می دهند.
وی افزود: اشاعه فرهنگ کیفیت و ساختارسازی یکی از مهم ترین محورهای همایش است. اصولاً بحث ایجاد کیفیت و بهبود آن، هوش و فرهنگی را می طلبد و ذی نفعان آموزش عالی باید این شاخص ها را شناخته و مطالبه کنند. در حال حاضر در وزارت علوم، مرکز نظارت ارزیابی وجود دارد و در دانشگاه ها هم دفاتری تحت عنوان ارزیابی و بهینه سازی عملکرد فعالیت می کنند، اما اگر بخواهیم به منطق ارزیابی توجه کنیم لازمه اش ایجاد یک نظام ملی اعتبار سنجی در کشور است. در برنامه پنجم توسعه در این حوزه کارهای پژوهشی بسیاری انجام شد، اما متخصصان لازم و ضروری می دانند که یک نظام ملی ایجاد شود که امیدواریم در برنامه ششم توسعه ساختارسازی برای ارزیابی صحیح کیفیت صورت گیرد.
دکتر حاتمی در ادامه به اهمیت همکاری های بین المللی در ارزیابی و ارتقای کیفیت نظام های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برای اینکه در بحث کیفیت به یک تفاهمی دست یابیم، باید تعاملات بین المللی داشته باشیم و بدانیم که کشورهای مترقی در این خصوص چگونه برخورد می کنند و در آن کشورها اعتبار سنجی بر عهده چه نهادی است. آیا فرهنگ ارزشیابی کیفیت در جامعه ایرانی به سطحی از بلوغ رسیده است که آن را به نهادهای خصوصی واگذار کرد؟ یا باید همچنان توسط نهادهای دولتی انجام شود؟ زمانی که این فرهنگ در کشور جا بیفتد و نهادهای خصوصی به بلوغ کافی برسند، این امکان ایجاد می شود که بحث اعتبار سنجی به NGO ها سپرده شود.
دبیر کمیته علمی دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی از حضور حداقل یک سخنران مطرح خارجی خبر داد و تصریح کرد: از متخصصان خارجی شناخته شده دعوت به عمل آمده تا از تجارب آنها استفاده کنیم. همچنین در حاشیه برگزاری کنفرانس، دو کارگاه تخصصی شامل کارگاه: ارزیابی درونی و بیرونی نظام های دانشگاهی "دکتر عباس بازرگان" و "دکتر جلیل فتح آبادی" و کارگاه : توسعه بالندگی حرفه ای اساتید دانشگاه "دکتر مقصود فراستخواه" و "دکتر محمد دادرس" را با حضور مسئولان و مدیران نظام آموزش عالی و متخصصان این حوزه برگزار می کنیم.
وی در پایان با اشاره به این نکته که این همایش در واقع گردهمایی ملی مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه های کشور است، بر بهره برداری حداکثری از دستاوردهای آن تأکید کرد و گفت: در این همایش افرادی که در خط مقدم جبهه ی کیفیت نظام های دانشگاهی فعالیت می کنند، حضور دارند. افرادی که کاملاً درگیر مسئله مهم کیفیت و توسعه و بهبود آن در دانشگاه های کشور می باشند. مسلماً داده های برآمده از متن این همایش، می تواند در ارائه آثار ارزشمند علمی در حوزه ارزشیابی کیفیت مؤثر واقع شود. در این راستا مکاتبات لازم با مدیران دفاتر نظارت وارزیابی دانشگاههای فرهنگیان، پیام نور و آزاد اسلامی نیز صورت گرفته است و جلسه ای هم با مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان به همت دکتر کیانی معاون محترم نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اخیراً تشکیل شده و هماهنگی های لازم به عمل آمده است. این همایش که در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار می شود، برای دانشگاه تربیت مدرس فرصتی خواهد بود که این حرکت را در نظام آموزش عالی کشور راهبری کند.


22 آذر 1394 / تعداد نمایش : 2637

اخبار

access deny [505]