سخنرانی پروفسور ثبوتی در دانشکده علوم پایه

خلاصه خبر: پروفسور یوسف ثبوتی رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و فیزیکدان برجسته کشور روز شنبه دوازدهم دیماه جاری با حضور در دانشکده علوم زیستی دانشگاه، به مروری بر پژوهش و آموزش عالی در ایران پرداخت.

پروفسور یوسف ثبوتی رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و فیزیکدان برجسته کشور روز شنبه دوازدهم دیماه جاری با حضور در دانشکده علوم زیستی دانشگاه، به مروری بر پژوهش و آموزش عالی در ایران پرداخت.
پروفسور ثبوتی در ابتدای این نشست با اشاره به افزایش تعداد مقالات پراستناد محققان کشور در مجامع علمی بر توانمندی پژوهشگران ایرانی تأکید کرد و گفت: وقتی صحبت از آموزش عالی به میان می آید برخی تنها به مطرح کردن مسائلی همچون بازار فروش پایان نامه، دزدی مقالات، کم سوادی دانشجویان و اساتید و مدرک گرایی بی محتوا بسنده می کنند. اما اگر این ضعف ها و کاستی ها را می بینیم باید به نقاط قوتی که وجود دارد مانند سهم رو به رشد ایران در تولید علم دنیا هم بپردازیم. پژوهشگران کشور با بودجه نامناسب در تولید علم سهیم می شوند و این نشان دهنده توانایی جوامع علمی کشورمان است.
وی به سلامت دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: صادق ترین انسان ها که همانا جوانان این مرز و بوم هستند، در دانشگاهها حضور دارند. دانشگاه به دلیل ماهیت خاص خود، مکانیزم گندزدایی دارد و اگر در مقاطعی دچار آلودگی شود این قابلیت را دارد که دوباره خودش را پاک و بری از ناخالصی ها کند.
رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم افزود: در طول سال بسیاری از پژوهشگران جوان خود را به دلیل ترک کشور از دست می دهیم . نیمی از نخبگان کشور که هم اکنون در آمریکا مشغول کار و تحصیل هستند، در ده سال گذشته ایران را ترک کرده اند. در وضعیت فعلی آموزش عالی کشور شامل اساتید و دانشجویان توانایی بالایی در یادگیری یافته های روز دنیا دارند اما مشکل پس از این مرحله آغاز می شود. در این جامعه فارغ التحصیلان قادر نیستند یادگرفته های خود را به اثری که در جامعه خریدار داشته باشد تبدیل کنند. آنها کارآفرین نیستند. نه دانشگاهیان از فوت و فن لازم برخوردارند و نه صنایع توان لازم را برای بهره گیری از دانش و معلومات دانشگاهیان دارند.
پروفسور ثبوتی در پایان بار دیگر به روند رو به رشد پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: در 20 سال نخست راه اندازی دانشگاه تهران هیچ پژوهشی از ایران در مجلات بین المللی دیده نمی شود. در دهه 40 چند مورد وجود دارد. با وقوع انقلاب و جنگ این روند متوقف شد . در دهه 70 تنها کارهای نظری صورت می گرفت چرا که کار عملی آزمایشگاه و زیرساخت های خاصی طلب میکرد. اما در دهه 80 درجه ای از بلوغ در نظام پژوهشی کشور دیده شد که تا به امروز نیز در حال گسترش است.
در ادامه این نشست اساتید و دانشجویان دانشکده علوم زیستی و علوم پایه به طرح سؤالات خود پرداختند.


14 دی 1394 / تعداد نمایش : 2489

اخبار

access deny [505]