متن کامل خبر


 
دکتر فرجی دانا: ویژگی تحصیلات تکمیلی، مزیت رقابتی بی نظیر دانشگاه تربیت مدرس است

خلاصه خبر: دکتر رضا فرجی دانا مشاور رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی در گردهمایی مدیران گروه های آموزشی که بیست و دوم تیرماه در سالن شهید مطهری برگزار شد، با طرح بحث استقلال دانشگاه، آن را به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای دانشگاه های برتر کشور قلمداد کرد و گفت: موضوع پر اهمیت برای دانشگاه های برتر که آنها را در رسیدن به قله های رفیع علم یاری می کند بحث استقلال دانشگاه هاست. آموزش عالی در یک مکانیزم عرضه و تقاضا می تواند پاسخگو باشد. دانشگاه مستقل و چابک می تواند به تقاضاهای جامعه، صنعت و... پاسخ دهد.

دکتر رضا فرجی دانا مشاور رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی در گردهمایی مدیران گروه های آموزشی که بیست و دوم تیرماه در سالن شهید مطهری برگزار شد، با طرح بحث استقلال دانشگاه، آن را به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای دانشگاه های برتر کشور قلمداد کرد و گفت: موضوع پر اهمیت برای دانشگاه های برتر که آنها را در رسیدن به قله های رفیع علم یاری می کند بحث استقلال دانشگاه هاست. آموزش عالی در یک مکانیزم عرضه و تقاضا می تواند پاسخگو باشد. دانشگاه مستقل و چابک می تواند به تقاضاهای جامعه، صنعت و... پاسخ دهد.
وی افزود: ما در ابتدای راه و در کشمکش تبیین این مفهوم در آموزش عالی هستیم. آموزش عالی ما با سابقه 80 ساله با تمام پیشرفت خود در دوران طفولیت خود به سر می برد. مفهوم دانشگاه اتونومیست یا مستقل در دهه های 50 و 60 میلادی و بر اساس نیازهای جوامع اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. دانشگاه ها برای اینکه بتوانند پاسخگوی جامعه خود باشند طلب استقلال کردند.

دکتر فرجی دانا

دکتر فرجی دانا ادامه داد: برای اینکه یک دانشگاه چابک باشد و بتواند به درستی وظایف خود در زمینه پاسخگویی را انجام دهد و در این راستا توانمند باشد باید از اختیاراتی برخوردار بوده و مستقل باشد. تصمیم گیری برای برگزاری دوره ها یا شرایط ورود به دانشگاه باید به صورت درونی انجام شود. تصمیمات در خصوص آئین نامه های تعلیماتی تا ساختار تشکیلاتی، اداری و مالی باید در زمره اختیارات هیأت امنا بوده و این اختیارت برای داشتن دانشگاهی چابک بیشتر شود.
وی خاطر نشان کرد: برخی اوقات از این صحبت ها برداشت غلطی صورت می گیرد که طلب استقلال در واقع دخالت در دولت و اختیارات آن است. اما باید بگویم که هیأت امنای دانشگاه ها در چارچوب قوانین تصمیم می گیرند و این به معنای دخالت و یا تعیین تکلیف کردن برای دولت و یا تعارض با دولت نیست. شاید مهمترین پاسخی که بتوان در این زمینه داد همان تجربه کشورهای دیگر باشد که در سیستم های مختلف دولتی توانسته اند دانشگاه هایی مستقل و موفق در عرصه های جهانی داشته باشند.

دکتر فرجی دانا

دکتر فرجی دانا در بخش دیگری از سخنرانی خود از ویژگی تحصیلات تکمیلی بودن دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مزیت نسبی این دانشگاه که آن را کم نظیر و حتی بی نظیر ساخته است یاد کرد و اظهار داشت: به نظر من تحصیلات تکمیلی مزیت نسبی ویژه دانشگاه تربیت مدرس است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد و گام های بلندی برداشت.
وی افزود: دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس کسانی هستند که به سرعت وارد عرصه اشتغال و کارآفرینی می شوند. ایجاد و حفظ ارتباط با این فارغ التحصیلان و تشکیل و تقویت بنیادهای دانشگاهی و نظم بخشیدن به ارتباط با دانش آموختگان می تواند دانشگاه را در تأمین منابع یاری رساند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد: القای باور اثرگذار بودن دانشگاه و رفع ابهامات و پاسخ به شبهات در خصوص داشتن آزادی عمل دانشگاه، می تواند اولین گام در راه رسیدن به استقلال دانشگاه و درونی شدن اختیارات آن باشد که همه می توانند در این زمینه نقش آفرین بوده و به این فرهنگ سازی کمک کنند.

 


23 تیر 1395 / تعداد نمایش : 3016