[ Print ]  [ Close ]

http://modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21033   , 1403/02/31


در هم اندیشی کارگروه علمی خانه آزاد اندیشی مطرح شد؛
ضرورت تدوین فرهنگ پژوهش در کشور

در این نشست که به همت کارگروه علمی خانه گفتگوی آزاد دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «فرهنگ پژوهش دانشگاهی» روز سه‌شنبه 2۵ مهرماه در دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد، دکتر یعقوب فتح الهی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و معاون سابق پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به انقلاب صنعتی پنجم خاطر نشان کرد: در حال حاضر انقلاب صنعتی پنجم در جهان بر محوریت انسان و تاب‌آوری است که در آن هوش مصنوعی و همکاری رباط‌ها با هم و همکاری ربات با انسان مطرح است و ما اگر برای این موجی که راه افتاده برنامه‌ریزی نداشته باشیم از سطح بین المللی عقب خواهیم ماند.
کتر فتح الهی با اشاره به اینکه علم آموزی و پژوهش در فرهنگ دینی ما بسیار مورد توجه قرار دارد تاکید کرد: با وجود اینکه در فرهنگ ما بر علم آموزی تاکید شده اما آنچنان که باید در زمینه فرهنگ پژوهش کار نشده است.
وی ادامه داد: پژوهش یک فرآیند طولانی است و با انجام یک رساله دکترا محقق نمی‌شود و برای انجام آن همکاری علمی و پژوهشی چند پژوهشگر لازم است.
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ پژوهش جدید مولفه‌هایی مانند صداقت و احساس مسئولیت باید وجود داشته باشد گفت: پژوهش باید در زندگی ما بیاید و باعث تغییرات و بهبود شرایط شود، از این رو هرگونه تلاش برای تدوین فرهنگ پژوهش هزینه نبوده‌ و در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
دکتر فتح الهی همچنین در مورد کار آفرینی به مولفه‌های آینده‌نگر و ریسک پذیر بودن اشاره کرد و افزود: در کارآفرینی، توانمندسازی بسیار مهم است و در این مسیر باید ثروت ایجاد شده و از دانش بهره‌برداری صورت بگیرد.
وی همچنین با بیان فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدن به مرجعیت علمی، بر تغییر رویکرد هیات‌های علمی و برنامه ریزی در راستای کارآفرینی و پژوهش‌های جدید تاکید کرد.
در پایان این نشست حاضران سوالات و دیدگاه های خود را مطرح کردند. 


11:05 - چهارشنبه 26 مهر 1402    /    شماره خبر : 21033    /    تعداد نمايش خبر : 75