[ Print ]  [ Close ]

http://modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18679   , 1403/03/01


برگزاري نشست هم‌اندیشی استادان پردیس کشاورزی با موضوع پدافند غیرعامل در حوزه ذخایر زیستی/ژنتیکی

نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده کشاورزی با موضوع 'مشارکت دانشگاهیان در شناخت و تبیین عرصه اقتصادی-سیاسی کشور: پدافند غیرعامل در حوزه ذخایر زیستی/ژنتیکی' روز چهارشنبه دوم آذرماه 1401 با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان با گرایشهای مرتبط برگزار شد.


در ابتدای این نشست، برخی اقدامات پدافندی صورت‌گرفته در حوزه گاو سیستانی، مرغ لاین و شتر مورد بحث قرار گرفت. سپس، حدود چهل بند از موارد پدافندی ضروری در زمینه دام و طیور بيان شد. مباحثی نیز در خصوص دام‌های در معرض انقراض کشور ارائه گردید. همچنین، نقش بیوتکنولوژی کشاورزی در پیش‌گیری از انقراض گیاهان بومی و به‌ویژه گیاهان دارویی مورد تأکید قرار گرفت و به لزوم افزایش حمایت سازمان‌های متولی از این بخش تأكيد شد.
در ادامه در خصوص تنوع‌سازی در ذخایر زیستی گیاهی و منابع غذایی از راه‌های گوناگون از جمله روش‌های بیوتکنولوژی و اصلاح نباتی، نقش دولت‌ها در هدایت سرمایه‌ها، لزوم سرمایه‌گذاری‌های متنوع و بهتر دولت‌ها در مقوله تنوع زیستی و حفظ گیاهان با هدف پدافندی و کاهش خطرپذیری این بخش مورد بحث قرار گرفت. همچنین، به لزوم تنوع‌بخشی در سیاست‌های بخش کشاورزی در جهت افزایش توان تحمل، درآمد و رقابت سیستم اشاره شد. استفاده و تقویت صحیح پتانسیل گیاهان و دام‌های بومی کشور به عنوان ذخایر ژنتیکی ملی، بهینه‌سازی بانک ژن کشور، خروج خواسته یا ناخواسته برخی گیاهان بومی از کشور، رصد و توجه به مخازن ژنتیکی گیاهی و دامی وارداتی از دیگر نكات مورد بحث در اين جلسه بود.


در اين نشست درباره لزوم وجود یک نقشه راه فراگیر و عملی، استفاده از توان افراد و سازمان‌های دغدغه‌مند واقعی (پاک‌نیت، دارای خلوص و روحیه اصلاح‌پذیری و برنامه‌آفرینی) و بودجه‌بندی مناسب و غیرجانبدارانه در حوزه حفاظت از ذخایر ژنتیکی/زیستی بحث شد و اشاره گردید که گاه حفاظت ذخایر در سایه سیاست دولت‌های مختلف یا در سایه فعالیت‌ها و منافع تجاری شرکت‌ها و سازمان‌ها گم می‌شود و خواسته یا ناخواسته حرکت کشور در مسیر تقویت پدافندی در این حوزه‌های مهم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، حرکت را کند می‌کند یا انحراف و خلط مبحث صورت می‌گیرد.


در نهایت، به نقش ترویج کشاورزی در ذهنیت‌سازی جامعه، تشویق و ترغیب آحاد مختلف و تسریع حرکت در مسیر حفظ ذخایر زیستی، گسترش ذخایر زیستی و استفاده منطقی از آنها اشاره شد. موارد فوق در نشست سه ساعته به طور مفصل و از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و چالش‌ها، پیشنهاد و راه‌کارهای مختلف بیان گردید.


 


16:49 - چهارشنبه 23 آذر 1401    /    شماره خبر : 18679    /    تعداد نمايش خبر : 215