[ Print ]  [ Close ]

http://modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18502   , 1403/02/31


نشست پیامدهای حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر تورم و گرانی ها برگزار شد


در این جلسه دکتر رضا خواه در خصوص ریشه های اصلی مشکلات اقتصادی کشور گفت: نرخ منفی سرمایه گذاری و منابع بودجه دو مسئله اصلی امروز کشور در حوزه اقتصاد هستند. درآمد حاصل از فروش نفت که اصلی ترین درآمد کشور است صرف هزینه های جاری و بخشی صرف سرمایه گذاری می شود. با اعمال تحریم ها و محدود شدن فروش نفت، کل اقتصاد کشور دچار چالش شد.

وی افزود: تحریم های نفتی و تحریم های بانکی هر کدام به نحوی کشور را دچار مشکل کرد. اعمال تحریم ها تأثیرات مختلفی بر کشور گذاشت که یکی از آن اثرگذاری بر اقتصاد کشور است. تحریم های بانکی و دور زدن تحریم ها نیز در پاره ای موارد باب فساد را باز کرد. آنچه پس از تحریم پیش آمد، کاهش درآمد کشور بود. طی سال ها درآمد کشور متناسب با هزینه های کشور رشد نکرد و در این شرایط اداره امورات کشور روز به روز پیچیده تر شد.

دکتر رضا خواه با تأکید بر اینکه مشکلات یک شبه ایجاد نشده است اضافه کرد: کاهش درآمد کشور باعث شد که بودجه ای برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های عمرانی که نوعی سرمایه گذاری محسوب می شوند، وجود نداشته باشد. عدم سرمایه گذاری در طی سال ها، کشور را با مشکل مواجه کرد. این مشکلات یک شبه اتفاق نیفتاده است، از سال 88 مشکلات آغاز شد و در طی 10، 12 سال اخیر نرخ سرمایه گذاری کاملا کاهشی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: در طی این سال ها، دولت برای اداره کشور و حل مشکلات، اشتباهاتی مرتکب شد. تصمیمات نادرست نه تنها به حل مسئله منجر نشد بلکه مشکلات را دوچندان کرد. یکی از این سیاست های نادرست، 'ارز ترجیحی' بود. دولت با کاهش درآمد نفتی و عدم ورود ارز، مجبور به خرید ارز از صنایعی شد که همچنان به منابع ارزی دسترسی داشتند. این خرید، دولت را با ضرر مواجه کرد.

دکتر رضا خواه در اشاره به پیامدهای 'ارز ترجیحی' گفت: از پیامدهای 'ارز ترجیحی' ایجاد فساد، قاچاق و از این دو بدتر، بروز تورم است. دولت وقتب منابع ندارد، منابع ساختگی ایجاد می کند (چاپ پول) این افزایش نقدینگی بدون پشتوانه و بی پایه، تورم را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: در این حالت دو گزینه پیش روی دولت است. افزایش نرخ آزاد و دیگری اختصاص یارانه. افزایش نرخ آزاد سیاستی بود که از سال 97 شروع شد که کمکی به حل اقتصاد کشور نکرد و فقط تفاوت دو نرخ بیشتر شد. اختصاص یارانه نیز سیاست اشتباهی بود که با ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه، تورم را بیشتر کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: گزارش های کارشناسی می گوید اگر 'ارز ترجیحی' حذف نشده بود، اقتصاد کشور با تورم و قاچاق بیشتری مواجه بود. سیاست اشتباه باید اصلاح می شد. اختصاص ارز چهار هزار و 200 هزار تومانی از کارهای نادرست و اشتباه بود که باید هر چه سریعتر حذف می شد.

وی از افزایش درآمد کشور به عنوان راهکار حل مسائل اقتصادی نام برد و گفت: اگر درآمد کشور بالا برود امکان حل مشکلات در آینده نزدیک وجود دارد. درآمد کشور از طریق فروش نفت و اخذ مالیات قابل افزایش است که در شرایط فعلی تحریم ها و فروش محدود نفت، درآمد کشور از طریق دریافت مالیات می تواند افزایش یابد.

در ادامه، حاضرین در نشست ضمن ارائه نقطه نظرات خود، سؤالاتی مطرح کردند و دکتر رضا خواه به آن ها پاسخ داد.

گفتنی است این نشست توسط کارگروه فرهنگی-اجتماعی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه برنامه ریزی و برگزار شد.



09:12 - سه شنبه 8 آذر 1401    /    شماره خبر : 18502    /    تعداد نمايش خبر : 251