جشن عید بزرگ غدیر و گرامیداشت هفته دولت در دانشکده کشاورزی برگزار شد

خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده، در روز چهارشنبه مورخ 97/6/7 مراسم جشنی به مناسبت عید بزرگ غدیر و همچنین گرامیداشت هفته ی دولت و "روز کارمند" در دانشکده کشاورزی برگزارشد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید و پخش سرود افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران، ابتدا آقای دکتر مجید آقاعلیخانی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده، در بخشی از سخنانش ضمن خوش آمدگویی به حضار و عرض تبریک و تهیت به مناسبت اعیاد بزرگ اسلامی قربان و غدیر، هفته ی دولت و "روز کارمند" را به همه ی کارمندان حاضر در دانشکده تبریک گفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر فلاح رفیع، نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس، با بیان مطالبی به شرح مقام والای مولی الموحدین حضرت علی (ع) پرداخت و دربخشی از سخنان خود با اشاره به جایگاه غدیر در اسلام با اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی قرآن گفتند: به فرموده‌ی خدای متعال غدیر روزی است که سه خصوصیت عمده دارد: دین در آن روز کامل می‌شود، نعمت الهی تمام می‌گردد و رضایت خداوند از دین حاصل می‌شود. بر اساس روایات با استناد به قرآن کریم، هرجا نعمت به طور مطلق به کار رفته باشد منظور ولایت و امامت است. در ذیل آیه‌ای که می‌فرماید:" ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ" امام صادق علیه‌السلام فرمود منظور از نعیم ما هستیم و مقام ولایت؛ ولایت و امامتی که همه نعمت‌ها از آن حاصل می‌شود، هم خود نعمت کامل است و هم نعمت‌های مادی و معنوی در سایه‌ی آن تأمین می‌شود.

ویسپس با اشاره به اشعاری از ابن سینا و حکیم ابوالقاسم فردوسی درباره مقام ولایت امام علی(علیه السلام) افزودند: مطلب مهم و قابل توجه دیگر در این آیه، صدر آن است که می‌فرماید:" الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ" در این قسمت آیه خبر از یک واقعیت یا «هست» می‌دهد و دو «باید» واقعیت اینست که می‌فرماید کفار امروز از شکست و نابودی دین شما ناامید شدند. به شهادت روایات فراوانی که از طریق علمای شیعه و سنی نقل شده «الیوم» اشاره به روز غدیر و جریان نصب حضرت امیر (علیه السلام) توسط پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه وآله) است.

آقای دکتر فلاح‌رفیع خاطرنشان ساخت: دشمنان که با اصل اسلام مخالف بودند همواره بر این پندار به سر می‌بردند که بالاخره روزی پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه وآله) از دنیا خواهد رفت و با رفتن او دین او نیز اندک اندک رو به کم‌رنگی و سپس زوال می‌رود. اما ناگهان با حادثه‌ای مواجه شدند که استمرار دین اسلام را تضمین می‌کرد و آن نصب علی (علیه‌السلام) به عنوان امام و جانشین آن حضرت بود. همه می‌دانستند که علی (علیه‌السلام) شخصیتی است که به خوبی می‌تواند خواسته‌های پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) را برآورده سازد و دین او را استمرار بخشد. این حقیقتی بود که بارها و بارها پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) بر آن تصریح فرموده بود. بنابراین کفار با نصب حضرت از نابودی دین اسلام مأیوس شدند.

حجت‌الاسلام فلاح‌رفیع اضافه کردند: اما در پی این خبر دو امر یا «باید» آمده است؛ یکی اینکه فرمود از این به بعد از مخالفان صریح اسلام که همان کفارند نترسید. دیگر اینکه فرمود باید از خداوند بترسید. در این جا نیز نکات بسیاری نهفته است از جمله اینکه؛ از این به بعد این کافران و دشمنان با اصل اسلام نیستند که برای دین شما خطرناکند؛ آنها به هیچ وجه نمی‌توانند اسلام را نابود کنند و یا به انحراف بکشانند، شما مراقب خود باشید. چنانچه خداترسی در بین شما به معنای واقعی نباشد، هرچند نابودی دین ممکن نیست، اما انحراف دین از سوی شما ممکن است. شرط اینکه دین منحرف نشود خداترسی شماست و بس. پس اگر خداترسی نداشته باشید، کار دین به جای خطرناکی می‌رسد و این واقعیتی بود که در تاریخ تلخ صدر اسلام بعد از پیامبر خدا (علیه و علی آله صلوات الله) تحقق خارجی پیدا کرد. این واقعیتی است که امیرالمومنین (علیه‌السلام) بطور مکرر در کلمات و بیانات خود به آن نه تنها اشاره که تصریح فرموده است. در نهج‌البلاغه به کرات این مطلب آمده و خبر از این واقعیت تلخ داده شده است. آنجا که حضرت به وارونه پوشیده شدن لباس اسلام اشاره می‌کند. آنجا که به بلاهای حاصل از خانه‌نشین شدنش اشاره می‌کند. آنجا که مقام و منزلت اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان منارها و چراغ‌های هدایت و گنجینه‌های علوم الهی اشاره می‌کند و بسیاری موارد دیگر. علاوه بر این بیانات نورانی، واقعیت تاریخی نیز همین خبر ضمنی و مشروط نهفته در قالب امر را تأیید کرد که چه مشکلات و مصیبت‌هایی که خداناترس‌ها با پیروی و تبعیت از هواهای نفسانی برای دین خدا و اولیاء الهی ایجاد نکردند!!

استاد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس افزودند: نکته مهم دیگر این است که نه آن خبر مخصوص صدر اسلام بود و نه آن امرها و بایدها منحصراً برای مسلمانان صدر اول. بلکه آن خبر همچون بسیاری از اخبار قرآنی مخصوص زمان خاص نبود و آن دو خواسته نیز همچون دیگر خواسته های قرآنی منحصر به مسلمانان صدر اسلام نیست. آن خبر، خبر از یک سنت تاریخی مستمر است و آن خواسته ها نیز خواسته هایی است از همه امت اسلامی در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون و تا همیشه تاریخ.

ایشان در ادامه گفتند: ما بعد از غدیر، محرم را داریم یعنی بعد از عید غدیر عزا برپا می کنیم؛ چرا؟ به علت عمل نکردن به حقیقتی که در صدر آیه ذکر شده است. عمل نکردن به خواست الهی یعنی خدا ترسی ، مساوی است با عزای اسلام، مساوی است با امام کشی، مساوی است با فرزند پیامبر کشی، مساوی است با تلاش برای نابودی اسلام و هزاران مصیبت‌ها و بلاهای دیگر.

حجت‌الاسلام فلاح‌رفیع ضمن مطرح کردن این سوألات که "چرا امام حسین (علیه السلام) شهید شد؟ چرا حماسه کربلا با آن صحنه های دهشتناک پدید آمد؟ آیا از سوی کافران خارج از دین بود یا به ظاهر مومنان به دین، ولی در واقع پیروان هوا و هوس های خود؟" بیان داشتند: البته عظمت امام حسین (علیه السلام) و کار آن حضرت در عاشورا به این بود که با خلق این حماسه برای همیشه بقای اصل دین را تضمین کرد. اما خطر انحراف های جزئی و فریبنده همیشه بوده است. که راه مقابله با آن رجوع به عاشورا و فلسفه قیام آن حضرت است. امروز هم خطر بزرگ، دشمنان قسم خورده غیر مسلمان و کافران به دین اسلام نیست. هرچند آنان همیشه تلاش برای نابودی دین خدا داشته اند و دارند، اما خطر اصلی جای دیگر است. خطر اصلی را از بین امت اسلامی باید جست. کافران به اسلام نیز همواره سعی می کنند از خود اسلام برای نابودی آن بهره بگیرند. امروز خطر هواپرستی ها، منفعت طلبی ها، بغض ها و کینه های برخاسته از همین هوا و هوسهاست و در یک کلام همانگونه که قرآن می فرماید خطر خدا ناترسی هاست.

ایشان افزودند: راه بقای انقلاب اسلامی هم چیزی جز همین خداترسی ها نیست. اگر این بود انقلاب می ماند چنانکه تاکنون با همین خداترسی ها و عشق به دین خدا انقلاب ماندگار شد. جبهه ها با عشق به اسلام و خدا و اهل بیت «علیهم السلام» اداره شد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه ادامه دادند: اگر جای این عشق های واقعی که عشق به آرمانهای الهی است و لازمه آن از خود گذشتگی و زیر پا نهادن خواسته های پست دنیایی است، عشق های کاذب و آمال و آرزوهای دنیایی آمد آن روز باید از انقلاب اسلامی ناامید شد. آن روز، روز یاس از انقلاب است. آن روز، روز شادی دشمنان است. در نتیجه انقلاب اسلامی اگر می خواهد به راه خود که راه اسلام ناب است ادامه بدهد اگر می خواهد بر آرمانهای بلند خود وفادار بماند، هیچ چاره ای ندارد مگر خانه تکانی انقلابی. ما دائم به این خانه تکانی انقلابی نسبت به انقلاب خود نیازمندیم و امروز این خانه تکانی خیلی فوری تر و حتمی تر است؛ چرا که عزم دشمنان برای نابودی انقلاب و رخنه در ارکان آن جدی تر شده است. البته همه می دانیم که دشمنان دانا و دوستان نادان نیز در این جنگ اقتصادی با بهره‌گیری از فضای مجازی تمام تلاش خود را می‌کنند تا وضعیت اقتصادی، اجتماعی و غیره را هرچه بیشتر آشفته جلوه دهند. آنان با تمام قوا دست به یک جنگ روانی تمام‌عیار زده‌اند.

دکتر فلاح‌رفیع در ادامه گفتند: پس این خانه‌تکانی انقلابی برای انقلاب اسلامی و بقای آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اما مطلب بسیار مهم و جدی این است که نباید این خانه تکانی انقلابی را با خانه خرابی انقلاب اشتباه گرفت. امروزه کسانی به جای خانه تکانی انقلابی دم از خانه خرابی انقلاب می زنند. این افراد چه بدانند چه ندانند خیانت به کشور و انقلاب و خون شهیدان را پیشه خود کرده‌اند؛ چرا که ملت را نسبت به سروسامان گرفتن اوضاع در آینده کاملا ناامید سازند. این پروژه، پروژه ای است که دشمنان دین و ملت آن را از اول انقلاب تعقیب می کرده‌اندو اکنون با فشار اقتصادی بر این ملت به دنبال یارگیری از داخل کشور هستند. این خطری است جدی که باید همه به آن توجه کنیم و نسبت به آن هشیار باشیم.

ایشان افزودند: در این نظام هیچ مسئول‌ و مدیری نباید آرمان های انقلاب را فدای خواسته های حزبی و جناحی خود کند. یکی از آن ناخداترسی های مخرب انقلاب جناح بندی ها و دلبستگی ها به این جبهه گیری های دروغین است. نیروهای دلسوز انقلاب امروز باید خط خود را از نیروهای فرصت طلب جدا کنند ولو برادران خونی آنها باشند ولو پدران یا فرزندان آنان باشند ولو رفقای سابق ایشان باشند. این سیره و سنت امیرالمومنین(علیه السلام) بود که امروزه نیز ملت مسلمان ما خواهان عمی شدن آن هستند. خداترسی که خدای متعال به عنوان تضمین بقای اسلام معرفی کرد خود را در اینجا نشان می دهد. همه ما در معرض یک آزمایش بزرگ قرار گرفته ایم یا بقای انقلاب با خانه تکانی انقلابی آن به بهای از خود گذشتگی حاصل از خداترسی یا خانه خرابی انقلاب با مقدم داشتن منفعت‌طلبی‌ها و خودخواهی های ناشی از خداناترسی. این آن چیزی است که شرط بقای انقلاب و بقای ما بوده است و امروز چون خطر جدی تر است توجه به این شرط نیز از سوی دلسوزان انقلاب اسلامی و باورمندان به آرمانهای انقلاب بسیار بیشتر و فوری تر است. امروز پایبندی به خون شهیدان و آرمان های صدها هزار شهید اقتضا می کند که نسبت به هجمه های دشمن مجهزتر باشیم. و این نمی شود مگر با برخورد جدی با فرصت طلبان در ظاهر انقلابی.

دکتر فلاح‌رفیع در بخش دیگری از سخنان خود ضمن پرداختن به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور گفتند: این همه احتکارها ، این همه گرانی های سرسام آور، بی ارزش کردن پول این کشور، تنگ گرفتن به ارزاق ضروری مردم، از سوی هیچ یک از قوا مورد پذیرش نیست. همه در این زمینه مسئول اند؛ چه آن ناخداترسان فرصت طلب که دست به احتکار زده‌اند و چه کسانی که با اهمال‌کاری خود ، با بی توجهی و کم کاری خود، پول و سرمایه این کشور را بی ارزش کردند و زمینه ساز این همه مشکلات با این سرعت شدند، همه مسئول‌اند و ملت از هیچ فرد و قوایی در این زمینه نخواهد گذشت. ملت ما حساب کسانی که در این زمینه اهمال‌کاری داشته‌اند و مسبب این وضعیت شده‌اند را با حساب اسلام و نظام خود جدا می‌کند. ملت وفادار به نظام و انقلاب خود می‌ماند ولی شرط بقای انقلاب و نظام متکی به اسلام اینست که با این افراد با سرعت و صراحت برخورد شود. اینها باید از قطار انقلاب پیاده شوند والا قطار را به دره‌ای خطرناک می‌کشانند. اینان مسببان اصلی اند که نه تنها گناه آنان از محتکران فرصت طلب کمتر نیست بلکه بسیار بیشتر است. امروز بقای نظام از هر امری ضروری تر و واجب تر است. مگر امام نفرمودند بقای نظام اوجب واجبات است؛ یعنی از نماز و روزه هم بالاتر است. امروز بقای نظام به خانه‌تکانی انقلابی و برخورد شدید با مسببان این وضعیت است. سکوت در برابر این همه اهمال کاری به هیچ بهانه‌ای پذیرفته شده نیست. بعضی این سکوت را به پای نظام و به بهانه بقای نظام برای خود توجیه می کنند که این بهانه نیز به هیج وجه پذیرفته شده نیست. این یعنی چشم خود را بر واقعیات بستن. حتی به بهانه وحدت نمی‌توانیم منتقدان دلسوز را به سکوت دعوت کنیم و توجیه‌گر وضعیت کنونی باشیم، باید ابتدا مسئولیت خود را بپذیریم، زمانمندی برای حل مشکلات همراه با طرح و برنامه داشته باشیم و آنگاه مردم را به وحدت دعوت کنیم.

اجرای سرود توسط گروه سرود رویش امید متشکل از کارکنان دانشکده در دو بخش مجزا، اجرای آواز سنتی –ایرانی، اهدای جوایز به برندگان مسابقه غدیر، پذیرایی و تقدیر از کارمندان شایسته ی تقدیر و نمونه ی دانشکده ی کشاورزی در سال 1396 از بخش های دیگر این مراسم بود.


11 شهریور 1397 / تعداد نمایش : 1038